انتقاد روحانی از قوه قضائیه در خصوص بازداشت‌ شماری از جوانان

  • 21 فروردین 1396 - 14:15
انتقاد روحانی از قوه قضائیه در خصوص بازداشت‌ شماری از جوانان

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سخنانی از بازداشت شماری از جوانان که مدیر چند کانال تلگرامی بوده‌اند، انتقاد کرد. او گفت که در قوه قضائیه به جای این که کسی را شنبه احضار کنند پنجشنبه احضار می‌کنند تا به دلیل تعطیلات آن فرد حداقل دو روز در بازداشت باشد.

آقای روحانی در یک نشست خبری امروز (دوشنبه ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین) افزود: در شب تعطیلات [نوروز] عده‌ای از جوانان دستگیر شدند. ما در همان زمان به وزرای کشور و اطلاعات دستور دادیم این مسئله را پیگیری کنند، طبق اطلاعات وزیر اطلاعات این افراد جرمی مرتکب نشده‌اند و وزیر کشور هم نیز در حال پیگیری است و دولت نیز بعد از تعطیلات در اولین روزهای کاری این موضوع را پیگیری می‌کرد و ما همچنان به وزیر کشور و اطلاعات و دادگستری دستور دادیم این موضوع را پیگیری کنند و  نتیجه را اعلام کنند که این افراد به چه دلیل دستگیر و بازداشت شده‌اند.»

او گفت:‌ «درباره بازداشت این افراد گزارش‌هایی به دست من رسیده که اگر تائید شود حتما آن‌ را به اطلاع مردم می‌‌رسانم.»

مدیران چند کانال تلگرامی در اسفندماه ۱۳۹۵ بازداشت و کانال‌های آن‌ها توقیف شد.

بیشتر کانال‌های تلگرامی توقیف شده نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی هستند که با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهری، چنین برخوردهایی باعث نگرانی‌هایی شده است.

به دنبال انتقاد نمایندگان مجلس و دولت از بازداشت این فعالان، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ۱۶ فروردین گفت که تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی که بازداشت شده‌اند، آزاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دادستان کل: تعدادی از مدیران بازداشت‌شده کانال‌های تلگرام آزاد می‌شوند

نگفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم

حسن روحانی در این نشست خبری در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در هنگام کاندیداتوری خود وعده داده بود مشکلات اقتصادی را در عرض ۱۰۰ روز حل می‌کند اما ۳۰ اسفند سال گذشته اعلام کرد که مشکلات تا ۴۰ سال دیگر نیز حل نمی‌شود گفت: این دروغ بزرگی است که در سایت‌ها منتشر شده است و من مدت‌هاست منتظر این سوال بودم. من هرگز نگفتم مشکلات اقتصادی را تا صد روز حل خواهم کرد. اعلام کردم تا پایان صد روز گزارش خود را ارائه می‌دهم. آن کسی که یک شبه عمل می‌کرد یکی دیگر بود ما نبودیم.

رییس جمهور ادامه داد: دولت در صد روز اول برنامه‌هایی برای حل موانع پیشرفت اقتصادی ارائه داد که شامل ۱۵ ماده بود به هیات دولت برد و تصویب شد و اجرا گشت.

او افزود: فقط یک آدم بی‌عقل می‌تواند بگوید مشکلات را در صد روز حل می‌کنم

در کارزارهای تبلیغات انتخاباتی نباید “به مردم دروغ” گفت

حسن روحانی در بخشی از سخنانش تاکید کرد که کشور دو انتخابات پیش‌رو دارد و افزود که در کارزارهای تبلیغات انتخاباتی نباید “به مردم دروغ” گفت.

به گفته آقای روحانی “بالاترین خیانت دروغ به مردم است.”

وی گفت که “چرا فضا را دود‌آلود کرده و مردم را به تردید می‌اندازیم و این عدم قطعیت را برای چه القاء می کنیم.”

رئیس جمهور ایران گفت: “مثلاً یک تعداد هواپیما خریداری شد، نمی‌دانم چطور به بعضی‌ها خرید این هواپیماهای نو، برخورد، در حالی که مردم ما در سال بیش از ۴ میلیارد دلار، برای سفرشان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌پردازند و حالا این اشکالی دارد که این ۴ میلیارد دلار را شرکت‌های داخلی خودمان از مردم بگیرند؟”

آقای روحانی در خصوص شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو پاسخ مشخصی نداد.

وی گفت: “از فردا (سه‌شنبه ۲۲ فروردین) ثبت‌نام رسمی نامزدها شروع می‌شود که ۵ روز ادامه خواهد داشت و اگر صبر کنیم مشخص می‌شود که چه افرادی شرکت می‌کنند.” و افزود “می‌خواهم که انتخاباتی با حضور حداکثری مردم برگزار شود.”

رئیس جمهور ایران در همین حال تاکید کرد که تلاش دولت وی این بوده است که فضای کشور در همه زمینه‌ها کمتر امنیتی باشد.

آقای روحانی در عین حال با اشاره به تلاشهای و فعالیتهای اقتصادی دولتش گفت که به نظر وی و براساس آمارها وضعیت در کشور تقریبا در همه زمینه‌ها و در مقایسه با پیش از توافق‌نامه اتمی با قدرتهای جناحی موسوم به برجام بهتر بوده است.

آقای روحانی تاکید کرد که نباید در مساله اقتصادی واشتغال، مردم را نسبت به آینده بدبین کرد. به گفته وی فعالیت اقتصادی و پیشرفت اقتصادتی کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی تاکید کرد که دولت وی، دولتی است “که برای اولین بار دارد بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند.”

اقدام آمریکا در سوریه “به نفع تروریسم” بود

آقای روحانی در رابطه با سوریه گفت که این معضل “بسیار حساس” است و افزود ایران همواره در ملاقات با رهبران غربی بویژه اروپایی تاکید کرده است که ادامه حمایت آنها از جریانهای مخالف اشتباه است و افزود که این خطر وجود دارد که مشکلات دامن‌گیر خود کشورهای اروپایی شود.

آقای روحانی تاکید کرد که “در سوریه و در حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد” و در رابطه با حادثه اخیر و حمله آمریکا به سوریه گفت آمریکا به “بهانه‌ای” این حمله را انجام داد که دلیل آن دقیقا مشخص نیست.

وی در همین رابطه گفت ایران پیشنهاد کرده است که یک “کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود” تا استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مشخص شود. آقای روحانی تاکید کرد که پیدا کردن مسبب این حادثه از طریق این چنین کمیته‌ای بی‌طرف “آسان” است.

رئیس جمهور ایران در همین رابطه گفت آمریکا هیچوقت “درچارچوب مقررات بین‌المللی عمل نمی‌کند و یکجانبه‌نگر” است.

آقای روحانی تاکید کرد که اساسا حمله به سوریه “اشتباه” بود و “به نفع تروریسم” بود و در واقع این اقدام آنها “تروریسم را تشویق” کرد.

آقای روحانی افزود که آمریکایی‌ها قبلا نیز در سوریه بودند اما به صورت آنچه که اخیرا رخ داد، اقدامی انجام نداده بودند.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که تکرار چنین اقدامی می‌تواند بسیار برای منطقه خطرناک باشد و افزود که پاسخ به این اقدام را باید مردم سوریه و دولت سوریه در میدان جنگ و در مقابل تروریستها بدهند؛ به گفته آقای روحانی ضربه به تروریستها باید به آمریکا نشان دهد که چنین اقداماتی نتیجه ندارد.

آقای روحانی گفت که راه نهایی “راه‌حل سیاسی” است و ایران معتقد است که مذاکرات صلح سوریه باید بیشتر پیشرفت داشته باشد تا بتوان مشکل سوریه را هرچه زودتر حل کرد.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که اقدام اخیر آمریکا در سوریه بر مذاکرات صلح “صدمه” وارد کرد و اکنون تروریستها فکر می کنند در مذاکرات دست بالاتری دارند و آمریکا با اقدام خود در واقع تلاش کرد تا شکست آنها را جبران کنند.

وی گفت که تلاش ایران و کشورهای دیگر از جمله روسیه، ترکیه و دولت سوریه هماهنگی بیشتر در روند مذاکرات و بهبود اوضاع در داخل سوریه است.

“ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود”

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباره مساله برجام و حل مشکلات کشور گفت “کلید حل مشکلات کشور عقل، تدبیر و کوشش همگانی است” و افزود که البته یکی از این مشکلات کشور “مساله هسته‌ای بود که کلید آن مذاکره بود که انجام گرفت و مساله هسته‌ای اجرایی شد.”

وی تاکید کرد که ایران “هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهد بود. ایران همیشه بر پای تعهدات خود تاکید می‌کند (البته) تا زمانی که طرف مقابل به آن متعهد باشد.”

رابطه با عربستان

آقای روحانی گفت که رابطه ایران با بسیاری از کشورها به جز یکی دو کشور که “مقصر اصلی آن ایران نبود” نسبتا خوب است.

او در اشاره به مساله رابطه با عربستان سعودی گفت که پس از حمله به امکان دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران که توسط “عده‌ای خودسر” انجام شد و همه نهادهای حکومتی ایران آن اقدام را محکوم کردند، ظاهرا عربستان برای “برخوردی ناصحیح با ایران خود را آماده کرده بود” که در عمل منجر به قطع رابطه شد.

آقای روحانی گفت که به نظر وی “ریشه آن (اقدام عربستان) شکست‌های (این کشور) در سوریه و یمن بود.”

وی در ادامه گفت که ایران درصورت آمادگی عربستان خواهان بهبود روابط است و اظهار امیدواری کرد که اعزام زائران به مکه مقدمه‌ای برای روابط باشد.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباه وضعیت فرهنگی و اقدامات دولتش گفت که تلاش دولت یازدهم جلب رضایت اصحاب فرهنگ بوده و تلاش کرده که به طور مثال مجوزها راحت‌تر داده شود و یا خانه‌های صنفی اصحاب فرهنگ بسته نشود و یا درصورت بسته‌شدن بازگشایی شود. وی تاکید کرد که دولت تلاش کرده است تا فضای بازتری در دانشگاهها ایجاد شود و دنبال این بوده است که دانشجوی ستاره‌دار دیگر وجود نداشته باشد.

وی گفت که در این زمینه ها “به طور متوسط” راضی است و دولت صددرصد موفق نبوده است اما اگر تلاشهای دولت نبود مشکلات بسیاری دیگری می‌توانست به وجود آید.

دیدگاه