روحانی ترامپ را به «کمک به تروریست‌ها» در سوریه متهم کرد

  • 19 فروردین 1396 - 20:20
روحانی ترامپ را به «کمک به تروریست‌ها» در سوریه متهم کرد

یک روز پس از حمله موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی در سوریه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۸ آوریل، ۱۹ فروردین، دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود را به کمک به گروه‌های “تروریستی” در سوریه متهم کرد.

به گزارش رسانه‌ها، روحانی که در یک همایش در تالار وزارت کشور سخنرانی می‌کرد، گفت: “این آقایی که الان در آمریکا حاکم شده یکی از ادعاهایش این بود که من می خواهم با تروریست ها مبارزه کنم، شما می‌دانید همه تروریست‌های سوریه از این حمله آمریکا جشن گرفته‌اند و اظهار خوشحالی کرده‌اند.”

وی خطاب به آمریکا اضافه کرد: “اگر راست می‌گفتند چرا در اولین اقدام‌تان به تروریست‌ها کمک کردید و حامی آن‌ها شدید؟”

رئیس جمهوری ایران همچنین خواستار تشکیل یک “هیأت بین‌المللی حقیقت‌یاب برای روشن شدن این مساله” شد.

جمعه ۱۸ فروردین، آمریکا اعلام کرد که در واکنش به حمله شیمیایی علیه شهر ادلب سوریه، به یک پایگاه هوایی آن کشور حمله موشکی کرده است.

آمریکا حکومت بشار اسد را مسئول آن حمله معرفی می کند اما دولت روسیه این موضوع را رد می کند. ایالات متحده می گوید آماده اقدام نظامی گسترده تر در سوریه است.

روحانی با این حال اضافه کرد: “البته در این هیات نباید از افراد مغرض استفاده شود و یا ریاست آن را آمریکا بر عهده بگیرد بلکه باید توسط کشورهای بی طرف موضوع بررسی شود تا معلوم شود سلاح شیمیایی از کجا آمده، توسط چه کسانی آمده یا اصلا سلاح شیمیایی بوده یا نبوده است.”

جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز روز شنبه در دیدار با ژولت شمین معاون نخست وزیر مجارستان در تهران، در این باره گفت: “حمله موشکی آمریکا به سوریه برخلاف موازین حقوق بین الملل و یک بدعت خطرناک است.”

نبرد در سوریه که وارد هفتمین سال پیاپی شده‌است، بیش از ۳۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

دیدگاه