حسن روحانی درباره کرونا: حداقل تا ۶ ماه دیگر با این شرایط مواجهیم

  • 19 مرداد 1399 - 20:21
حسن روحانی درباره کرونا: حداقل تا ۶ ماه دیگر با این شرایط مواجهیم

حسن روحانی رئیس جمهور درباره همه گیری کرونا گفت: ۶ ماه است با این ویروس مواجهیم و باید بدانیم حداقل تا ۶ ماه دیگر با این شرایط مواجهیم و باید خود را آماده کنیم تا روزی که یک واکسنی بدست ما برسد و به اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد و ما بتوانیم آن را تولید کنیم؛ تا آن زمان که خیلی روشن نیست همه باید مراعات کنیم.

روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود و در سایه آن شاهد کاهش فوتی ها به تعداد ۲ رقمی بودیم، اما این مراعات به ۱۷ درصد رسید و مردم فکر کردند دوران بیماری پایان یافته و دو مرتبه دچار یک موج شدیم.

رییس جمهور اظهار کرد: ما هم با موج دوم مواجه شده‌ایم. شاید این بالا و پایین رفتن مربوط به اعمال مسئولان و مردم می‌شود؛ جایی که مراعات می‌کنیم در شرایط ثبات هستیم و تا زمانی که که مراعات ها عادی میشود یک مرتبه آمار افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام سوگواری محرم خاطرنشان کرد: این روزها دو طرف را می بینیم؛ یک مرتبه عده‌ای نامه می نویسند و اظهار نظر می کنند که چرا محمدودیت ها را زیاد می کنید و ماه محرم و ماه عزاداری است و از طرف دیگر عده ای نامه می نویسند و می‌گویند امسال حج که واجب بود، برگزار نشد و محرم که مستحبی است هم نباید مراسمی برگزار شود. عده‌ای هم می‌گفتند که مغازه ها نباید باز شوند و مردم از خانه‌های خود نباید خارج شوند؛ این کارها شاید برای مدتی لازم بود اما ما نه می‌توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم. باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.

رئیس جمهورتصریح کرد: ادامه‌ اعمال محدودیت های شدید امکان پذیر نیست چراکه این کار جامعه را دچار التهاب و اضطراب و افسردگی می کند و اگر افسردگی در مردم ایجاد شود، نفس کشیدن برای آنها سخت می‌شود. در دنیا هم هر کسی که به سمت اعمال شرایط سخت رفت موفق نبود و آنها هم که رها کردند دچار گرفتاری شدند، بلکه آنهایی که معتدلانه رفتار کردند موفق بودند، ما نیز باید معتدلانه رفتار کنیم و بدانیم این ویروس برای مدتی خواهد بود باید تا یک سال دیگر برای زندگی، سازگاری و تعامل با این ویروس برنامه ریزی کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه کسی فکر نکند کرونا به زودی خواهد رفت، گفت: این ویروس همچنان وجود دارد و باید برنامه‌ریزی متناسب با این ویروس کنیم؛ همه می‌دانیم رعایت یکسری پروتکل‌ها سخت است، اما چاره ای جز رعایت آنها نداریم.

وی گفت: شست و شوی دست و نظافت و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع، استفاده از ماسک و اجتناب از ترددهای غیر ضروری و اجتناب از تجمعات بزرگ راه‌های نجات از کرونا است. پروتکل‌های بهداشتی برای هر بخشی متفاوت است و باید همه‌ آنها را رعایت کنیم.

دیدگاه