تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

پیشنهاد ترامپ به ایران: پیش از انتخابات به توافق بهتری دست پیدا می‌کنید

  • 16 خرداد 1399 - 19:56
پیشنهاد ترامپ به ایران: پیش از انتخابات به توافق بهتری دست پیدا می‌کنید

آزادی مایکل وایت،‌ سرباز کهنه‌کار آمریکایی که روز پنجشنبه بعد از ۶۸۳ روز حبس اجازه یافت ایران را ترک کند و به کشورش بازگردد، گمانه‌زنی ها در خصوص گفتگو‌های پشت پرده میان تهران و واشنگتن را تقویت کرد.

به گزارش یورو نیوز، رئیس جمهوری ایالات متحده حالا پس از تبادل زندانی بار دیگر از گفت‌وگو و میز مذاکرات سخن به میان آورده‌اند. این رویکرد اگر چه با ادبیات و محتوایی مشابه با دفعات قبل تکرار شده اما با توجه به سپری شدن دوره تشدید تنش‌های کم سابقه میان دو کشور و نیز نزدیک بودن به انتخاب ریاست جمهوری آمریکا در شرایط تازه‌ای رقم می‌خورد.

اقدام از پیش اعلام نشده ایران در آزادی مایکل وایت در حالی که پیشتر سیروس عسگری یک استاد و پژوهشگر ایرانی از اتهام دور زدن تحریم‌ها در ایالات متحده تبرئه شده و پس از رهایی از بند به کشورش بازگشته بود بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشت تا فرضیه یک توافق پنهانی دیگر بر سر مبادله زندانی را مطرح کنند.

این اتفاق در کم‌تر از چند ساعت روی داد و دو رسانه به نسبت رادیکال در ایران و ایالات متحده به نقل از منابعی آگاه خبر از آزادی قریب الوقوع یک پزشگ ایرانی – آمریکایی دادند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز همزمان با انتشار توییتی تایید کرد که مجید طاهری، یک پزشک ایرانی که وی نیز به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده در آمریکا محبوس شده بود از زندان آزاد شده و به زودی به ایران باز خواهد گشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی وایت در پیامی توییتری ضمن تایید آزادی مایکل وایت و اشاره به تلاش‌های انجام شده در دوران ریاست جمهوری وی برای آزادی بیش از ۴۰ گروگان آمریکایی که ماهیت تبلیغی آن برای انتخابات پیش رو در ایالات متحده به وضوح برجسته نشان می‌داد ضمن تشکر از ایران برای این اقدام بار دیگر به تهران گوشزد کرد که آماده مذاکرده است.

پیشنهاد مذاکره پیش از انتخابات ۲۰۲۰ و پاسخ دیپلماتیک ایران

رئیس کاخ سفید تنها به تشکر خشک و خالی بسنده نکرد و در پیامی دیگر که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد از تنور داغ تبادل زندانی برای طرح پیشنهاد تازه جهت مذاکره پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در ایالات متحده استفاده کرد.

دونالد ترامپ آزادی مایکل وایت را دلیلی بر محتمل بودن توافق میان دو کشور عنوان کرد و از تهران خواست منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمانند.

رئیس جمهوری آمریکا در پیشنهاد تازه خود به نوعی یادآور شده که وی برنده نهایی انتخابات ۲۰۲۰ است و تهران پیش از انتخابات می‌تواند به توافق بهتری دست پیدا کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در دومین پیام توییتری نیز همانند پیام تشکرآمیز پیشین خود در پی آزادی ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون از تهران تشکر کرده است.

این پیام اما خیلی زود با پاسخ دیپلماتیک تهران همراه شد. محمد جواد ظریف با انتشار توییتی به نوعی به رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد توافقی که وی از آن سخن به میان می‌آورد می‌تواند همان برجام باشد که واشنگتن به طور یکجانبه از آن خارج شده است.

آقای ظریف ضمن اشاره به اینکه تبادل زندانی به عنوان تلاشی بشردوستانه برغم تلاش های زیردستان دونالد ترامپ صورت گرفته در پاسخ به پیشنهاد توافق از سوی رئیس جمهوری آمریکا می نویسد: زمانیکه شما وارد دفتر کار خود شدید ما صاحب یک توافق بودیم. ایران و دیگر طرف‌های برجام هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه، خروج آمریکا از برجام را حاصل رایزنی ترامپ با مشاورانی می‌داند که به نوشته او یک به یک از کاخ سفید اخراج شدند و این قمار به نوشته وی «احمقانه» را رقم زدند.

مایکل وایت پس از خروج از ایران به زوریخ سفر کرد تا از آنجا راهی کشورش شود. وی در گفتگو با فاکس نیوز گفت که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در زندان از بازداشتگاه مرخص شده بود.

مایکل وایت ژوئیه سال ۲۰۱۸ در حالی که برای دیدن دوست دختر ایرانی‌اش به مشهد سفر کرده بود دستگیر و زندانی شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی آزادی مایکل وایت نسبت به گشوده شدن راهی برای بهبود روابط میان کشورش و ایران ابراز امیدواری کرده بود.

دیدگاه