ایران با نصب پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک مخالفت کرد

  • 15 فروردین 1396 - 9:16
ایران با نصب پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک مخالفت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نصب پرچم اقلیم کردستان عراق در شهر کرکوک را «اقدامی مغایر قانون اساسی» عراق و «تنش‌آفرین» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۱۴ فروردین گفت: «…به اهتزاز در آمدن هر پرچمی غیر از پرچم عراق در کرکوک که طبق قانون اساسی این کشور تحت حاکمیت دولت فدرال می‌باشد، اقدامی مغایر با قانون اساسی و تنش‌آفرین می‌دانیم».

نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک، به تازگی اقدام به نصب پرچم اقلیم کردستان در ساختمان‌های دولتی شهر کرکوک در کنار پرچم عراق کرده است. این تصمیم در پی رای شورای استان کرکوک اجرا شد. نمایندگان عرب و ترکمان کرکوک با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

شورای استانی کرکوک همچنین قرار است روز سه‌شنبه برای ارائه طرح رفراندوم جهت الحاق کرکوک به اقلیم کردستان جلسه بگذارد.

این اقدام در حالی است که مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان و رییس اقلیم کردستان عراق بارها خواستار جدایی این بخش ار عزاق شده است.

آقای بارزانی و مقام‌های اقلیم کردستان هنگام حمله نیروهای داعش به حکومت مرکزی در سال ۲۰۱۴ با انتقاد از سیاست‌های بغداد گفته بودند که مداخله‌ای نخواهند کرد.

مسعود بارزانی آن زمان گفته بود که اقلیم کردستان عراق جدا خواهد شد. با این حال طولی نکشید که نیروهای داعش به این منطقه هم حمله کردند.

پارلمان عراق روز ۱۲ فروردین با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرد. رای‌گیری پارلمان عراق در روز شنبه با حضور ۱۸۶ نماینده پارلمان از کل ۳۲۸ نماینده انجام شد. به گفته حسن توران نماینده استان کرکوک، نمایندگان کرد پیش‌ از رای‌گیری پارلمان را ترک کردند.

کرکوک که منطقه‌ای نفت‌خیز است سال‌هاست که مورد مناقشه‌ میان کردها و دولت مرکزی عراق است. ترکیب جمعیتی کرکوک شامل کرد، عرب، ترکمان و اقلیت آسوری است.

ترکیه هم با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرده است. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، چهارشنبه هفته گذشته با نادرست خواندن این اقدام گفت: «ما از یکپارچگی عراق و سوریه حمایت می‌کنیم».

نخست‌وزیر ترکیه نیز اقدام مقا‌م‌های محلی کرکوک را مخالف قانون اساسی عراق عنوان کرد.

سازمان ملل هشدار داده است که نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک ممکن است به تنش این در این منطقه بیانجامد.

دیدگاه