حسن روحانی بخشنامه ابراهیم رئیسی را در خصوص فضای مجازی رد کرد

  • 06 بهمن 1398 - 13:05
حسن روحانی بخشنامه ابراهیم رئیسی را در خصوص فضای مجازی رد کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور بخشنامه جدید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه درباره «فضای مجازی» را در حیطه اختیارات این قوه ندانست.

روحانی در نامه‌ای که خطاب به رئیسی نوشته و روز یک‌شنبه (ششم بهمن) در خبرگزاری‌ها منتشر شده، خطاب به رئیسی نوشته «این‌گونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»

ابراهیم رئیسی هفته گذشته بخشنامه‌ای با موضوع «مسئولیت صداوسیما در خصوص صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن» را ابلاغ کرد و در آن تاکید کرد که مجوز فعالیت‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی باید از سوی صدا و سیما صادر شود. در این بخشنامه آمده: “مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آ‌ن منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است؛ ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضائیه هر گونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز این سا زمان غیرمجاز می‌باشد.”

این بخشنامه با واکنش‌های متعددی در میان فعالان شبکه‌های اجتماعی و صاحبان تلویزیون‌ها و برنامه‌های اینترنتی در ایران مواجه شده است.

انحصار صدا و سیما در زمینه تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سال‌هاست با انتقاد‌های زیادی همراه است و این سازمان مدت‌هاست که مخالف فعالیت موازی با خود است.

هفته گذشته نیز مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پیش‌نویس لایحه مبنی بر تغییر قوانین موجود در نحوه اداره صدا و سیما و ضرورت انحصار‌زدایی از این سازمان را منتشر کرد.

دیدگاه