ظریف: اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم

  • 30 دی 1398 - 22:17
ظریف: اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با استناد به سخنان دو سال پیش حسن روحانی گفت که اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، تهران خروج از ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) را در دستور کار قرار می‌دهد. با این حال روسیه در نخستین واکنش تاکید کرد که حفظ همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به نفع تهران است.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره تصمیم اخیر کشورهای اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای مبنی بر پیگیری ساز و کار حل اختلاف گفت: «وزارت خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال می‌کند.»

سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام روز سه‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از فعالسازی ساز و کار حل اختلاف برجام موسوم به مکانیسم ماشه خبر دادند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه این اقدام به معنای همراهی با فشار حداکثری آمریکا بر ضد ایران نیست دلیل فعالسازی این مکانیسم را ادامه کاهش تعهدات ایران در چارچوب توافقنامه وین عنوان کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در اینباره افزود: « اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.»

ایران اوایل ماه جاری میلادی از اجرای پنجمین و آخرین مرحله از کاهش تعهدات برجامی خبر داد و تاکید کرد که دیگر به هیچکدام از محدودیت‌های تعیین شده در این توافق از جمله میزان غنی سازی، سطح غنی سازی، ذخیره اورانیوم غنی سازی شده و تحقیق و توسعه در این فرایند پایبند نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گامی دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: «در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند زیرا هیچ محمل قانونی ندارد ما امکانات متعددی داریم. در نامه رئیس جمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران ازNPT مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه چند ساعت پس از این اظهارات به این موضوع واکنش نشان داد و گفت، مسکو معتقد است که حفظ همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به نفع تهران است.

وی تاکید کرد این موضوع که قبلا نیز به‌طور دوره‌ای از سوی ایران مطرح شده است، نمی‌تواند راه درستی باشد.

وی افزود: «فکر می‌کنیم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چاچوب پروتکل تکمیلی به نفع ایران است. این موضوع باعث می‌شود تا جایگاه ایران در گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی تضمین شود.»

دیدگاه