تاجزاده: مسئولیت بیانیه ۷۷ نفر را می‌پذیرم

  • 21 آذر 1398 - 20:11
تاجزاده: مسئولیت بیانیه ۷۷ نفر را می‌پذیرم

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نوشتن بیانیه معروف به ۷۷ نفر یک کار جمعی است اما به صراحت عرض می‌کنم با اینکه نویسنده بیانیه من نیستم مسئولیت این کار را می‌پذیرم و می‌گویم نویسنده و جمع کننده امضا من بودم.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مصطفی تاجزاده روز پنجشنبه ۲۱ آذر در حاشیه پنجمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به احضار جمعی از فعالان سیاسی و مدنی عنوان کرد: همان طور که مردم شریف ایران مستحضر هستند تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی در دفاع از حق اعتراض مردم و محکومیت خشونت چه از سوی حکومت و چه از سوی معترضان بیانیه‌ای صادر کردند که بعد از آن قوه قضائیه نسبت به احضار کسانی که آن را امضا کردند، اقدام کرد.

وی افزود: البته یکی از خبرگزاری‌ها هم کار زشتی انجام داد و آن اینکه این بیانیه را با امضای ۴۸ نفر منتشر کرد که برخی از آنها اعلام برائت کردند چراکه اقدامی غیراخلاقی و دروغ بود و یکی از دوستان هم در همین رابطه شکایت کرده است و امیدوارم که قوه قضائیه به این شکایت رسیدگی کند.

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: احضار این افراد برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد و این با شعارهای اصلاحی آقای رئیسی سازگار نیست ایشان گفتند که من می‌خواهم اصلاحات قضایی انجام دهم ولی شاهد هستیم که فعالان سیاسی و مدنی را به دلیل استفاده از یک حق مسلم و قانونی که اعتراض هست، احضار می‌کنند.

وی افزود: دو روز گذشته مهدی محمودیان را که نخستین بار فاجعه کهریزک را افشا کرد و از امضا کنندگان این بیانیه بود، احضار کردند او در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد و نسبت به حضور بازجویان اطلاعات سپاه اعتراض کرد و اعلام کرد تا آنها خارج نشوند به سوالات پاسخ نمی‌دهد بازپرس آنها را از جلسه خارج می‌کند اما تا بعد از ظهر اتهام محمودیان که تبلیغ علیه نظام بوده است به ایجاد تبانی علیه امنیتی ملی تغییر می‌دهد و دوم اینکه قرار کفالتی که برای افراد احضار شده است صادر شده بود، پاره می‌کند و برایش وثیقه ۵۰۰ میلیونی آن هم بعد از ظهر صادر می کنند که معنایش این بود که می خواستند او به زندان برود. این با آنچه رئیس قوه قضائیه می‌گفت که احضارشدگان را آخر وقت نگه ندارید در تعارض است.

تاجزاده یادآور شد: نوشتن این بیانیه یک کار جمعی است اما تقریبا از تمام کسانی که احضار کردند دو سوال کردند اول اینکه چه کسی این بیانیه را نوشته و چه کسی امضا جمع کرده است برای همین هم بنده به صراحت عرض می‌کنم با اینکه نویسنده بیانیه من نیستم مسئولیت این کار را می‌پذیرم اگر قوه قضائیه دنبال این است که ببیند چه کسی آن را نوشته به آنها می‌گویم من نوشتم و امضا جمع کردم و هر برخوردی که می‌خواهند داشته باشند با من داشته باشند تا مردم تکلیفشان با این شعارها که می‌گویند «حق اعتراض را پذیرفتیم و با اغتشاش مخالفیم» معلوم شود؛ اینکه چرا در استفاده از مدنی ترین و قانونی‌ترین حق‌مان باید احضار شویم. البته به نظر این کار برای این است که بیانیه‌های بعدی صادر نشود در آینده معلوم می‌شود که آیا آنها موفق شدند این ترس را در دل فعالان سیاسی و مدنی بیندازند یا خیر این را مردم خواهند دید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احضارها ارتباطی با انتخابات پیش رو دارد، گفت: هنوز برای من روشن نیست ما صبر می کنیم تا زمانی که وضعیت بررسی صلاحیت ها روشن شود اگر قلع و قمع کردند معلوم می شود که حرف منتقدان درست است که انتخابات این دوره به اطلاعات سپاه و آقای طائب کنترات داده شده است اگر تایید صلاحیت کردند یعنی پیام اعتراض‌های ۹۸ را دریافت کردند و می خواهند به سمت آشتی با مردم حرکت کنند.

دیدگاه