بخشش‌های میلیاردی احمدی‌نژاد در کشورهای خارجی

  • 12 فروردین 1396 - 11:29
بخشش‌های میلیاردی احمدی‌نژاد در کشورهای خارجی

چند تن از نمایندگان مجلس ایران به بذل و بخشش‌های میلیاردی دولت احمدی‌نژاد در کشورهای خارجی اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد پرونده عملکرد دولت سابق در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست و دلبازی‌ به هزینه مردم ایران، ابعادی بسیار وسیع دارد.

به گزارش دویچه‌وله، روز پنج‌شنبه (۱۰ فروردین/۳۰ مارس) خبرگزاری مجلس (خانه ملت) نمونه‌هایی از کمک‌های “خارج از روند قانونی” و غیر قابل پذیرش دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در ایران پرده برداشت. بر اساس این گزارش اقدامات غیرکارشناسانه و “بی‌حساب و کتاب” دولت پیشین محدود به اقتصاد داخلی نمی‌شود، بلکه ابعاد خارجی غیرقابل توجیهی نیز دارد.

گزارش تاکید می‌کند که دولت احمدی‌نژاد پول‌های کلانی به برخی کشورهای منطقه، آفریقایی و آمریکای جنوبی داده که بر هیچ معیار و اصولی منطبق نیست.

۴۰ میلیون دلار کمک به تاجیکستان

گزارش یک نمونه از این بذل و بخشش‌ها را از زبان طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد و دارایی دولت اصلاحات عنوان کرده است. به گفته او محمود احمدی‌نژاد پروژه تونل انزاب تاجیکستان را که یکی از سرمایه‌گذاری‌های کلان ایران در دوران دولت اصلاحات بوده و در دولت نهم کار آن به پایان رسیده، در جریان بازگشایی به عنوان “هدیه مردم ایران به مردم تاجیکستان” معرفی می‌کند. این پروژه حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

بنا بر گزارش، رئیس‌جمهور تاجیکستان هم بلافاصله پشت تریبون گفته است که «هدیه‌تان را قبول می‌کنیم» و تا امروز این پول که در قالب وام پرداخت شده بود، به ایران برنگشته است.

گزارش هم‌چنین از “ولخرجی”های چندین میلیون دلاری دولت احمدی‌نژاده برای کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی در جریان سفرهایش به این کشورها یاد کرده است. بر اساس این گزارش در دوران دولت احمدی‌نژاد، بیش از ۲۰ تا ۳۰ کشور از ایران کمک‌های توسعه‌ای دریافت کردند که از نظر وزن سیاسی در عرصه بین‌المللی هیچ اهمیتی نداشتند.

پرداخت‌های میلیاردی به ونزوئلا، سنت وینست و …

در گزارش خبرگزاری وابسته به مجلس آمده است که علاوه بر ونزوئلا، سریلانکا، بولیوی، سنت وینست، اکوادور، زیمباوه، نیکاراگوئه، گامبیا، تانزانیا، تاجیکستان که تنها بخشی از کشورهایی هستند که “مورد عطوفت و لطف دولت نهم و دهم قرار گرفته‌اند و سرمایه‌های ایران در قالب کمک‌های توسعه‌ای به این کشورها سرازیر شدند”، نام کشور سنت وینست هم دیده می‌شود که نه فقط مردم که حتی مسئولان کشور هم اطلاع دقیقی از آن ندارند.

سنت وینسنت و گرنادین‌ها، یک کشور جزیره‌ای در دریای کاراییب با جمعیت بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر است که محمود احمدی‌نژاد اعتباری هفت میلیونی را برای ساخت یک فرودگاه به آن اختصاص داده و این فرودگاه بر اساس گزارش یاد شده هفته گذشته افتتاح شده است. محمود احمدی‌نژاد در جریان آخرین سفر خود به نیویورک با نخست وزیر این کشور ملاقات و با اختصاص هفت میلیون دلار به این کشور موافقت کرد.

فهرست کمک‌ها طولانی است. خبرگزاری مجلس نوشته است: «در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم اختصاص ۳۳۰ میلیون دلار برای پاکستان، اختصاص وام ۱،۵ میلیارد دلاری با مدت ۱۰ سال بازپرداخت برای سریلانکا، اختصاص بودجه‌ای برای ساخت دو درمانگاه عمومی در بولیوی و کمک ۳۵۰ میلیون دلاری برای ساخت یک بندر نیکاراگوئه و موارد اینچنینی در رسانه‌های ایرانی انعکاس یافت.»

“کمک‌های دشمن‌ساز”

یکی از موارد انتقاد به دولت گذشته این است که برخی “کمک‌های توسعه”‌ای که به این شکل بی‌حساب و کتاب به این کشورها شده، در عمل به “کمک‌های دشمن‌ساز” تبدیل شده‌اند. محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفته است:

«بسیاری از کشورهایی که در گذشته و در دولت های قبل از ایران، کمک های توسعه‌ای دریافت کرده‌اند، امروز به دشمنان جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند که در این رابطه می‌توان به کشورهایی مانند سودان، تاجیکستان و جیبوتی اشاره کرد که این مسئله نشان می‌دهد که مقامات کشور برای پرداخت کمک‌های توسعه‌ای یا برنامه‌ای نداشته و یا اینکه از کشور مربوطه شناخت لازم را ندارند.»

به گفته او در تمام جیبوتی تنها یک ساختمان مرتب و خوب پیدا می‌شود و آن مجلس این کشور است که جمهوری اسلامی ساخته است و حالا “مقامات این کشور در همان ساختمان علیه جمهوری اسلامی قانون وضع می‌کنند”.

دیدگاه