“تردید جدی” درباره “جانشین موقت” مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز

  • 27 مرداد 1398 - 11:45
“تردید جدی” درباره “جانشین موقت” مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز

یک وکیل دادگستری گفته در صورتی که همه فرایندهای قانونی جهت تعیین جانشین موقت برای مهدی حاجتی عضو زندانی شورای شهر طی شود، این علی راستگو است که بایستی جانشین آقای حاجتی شود نه محمدتقی تذروی.

رضا آل محمد، وکیل دادگستری در این خصوص به خبرگزاری ایرنا گفت که چون رای علی راستگو از رای آقای تذروی بیشتر است، قاعدتا باید او جانشین موقت آقای حاجتی شود، مگر اینکه آقای راستگو در صحن علنی شورای شهر شیراز حاضر شود و استعفا دهد، آن زمان است که شورا می تواند با درخواست استعفای او موافقت کند یا مخالفت.

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز هفته گذشته خبر داد که علی راستگو از عضویت در شورای شهر انصراف داده اما آقای آل محمد می گوید: در قانون شوراها هر جا کلمه “عضو” به کار رفته مطلق است و هم شامل عضو اصلی می شود و هم علی‌البدل؛ قانونگذار هر جا خواسته حکمی را فقط محدود به عضو اصلی کند، یا صراحتا از واژه “عضو اصلی” استفاده کرده مثل تبصره یک ماده ۳۰ و یا به قرینه ای بیان کرده که منظورش عضو اصلی است مثل تبصره ماده ۷، بنابراین هرگاه از عضو شورا سخن گفته شده منظور هم عضو اصلی و هم عضو علی البدل است. به این ترتیب وقتی تبصره ۲ ماده ۱۵ پذیرش استعفای “هر یک از اعضای شورا” را منوط به تصویب شورا کرده است، منظور مطلق عضو است یعنی هم اصلی و هم علی البدل، پس عضو شورا چه اصلی و چه علی البدل، اگر بخواهد از شورا کناره گیری کند باید استعفا دهد و این استعفا نیز به تصویب شورای شهر برسد.

آل محمد افزود: با توضیحات فوق و با توجه به اینکه در قانون شوراها چیزی یعنی نهادی به نام انصراف نداریم، به نظر می رسد علی راستگو همچنان عضو علی البدل شورا است که بیشترین رای مردمی را دارد و اگر قرار باشد یکی از اعضای علی البدل پس از رعایت تشریفات قانونی به جای مهدی حاجتی در جلسات شرکت کند، لازم است راستگو معرفی شود. بنا بر آنچه گفته شد، نامه‌ اخیر فرمانداری به شورا برای تعیین و معرفی جانشین حاجتی دارای ایراداتی است،از جمله اینکه در این نامه اشاره شده با توجه به “انصراف” علی راستگو، محمدتقی تذروی به شورا معرفی می شود، در حالی که اصلا در قانون چیزی به نام انصراف نداریم؛ اگر چنین باشد و همه اعضای علی البدل بتوانند با انصراف کناره گیری کنند، آن وقت غرض قانون گذار از پیش بینی تعدادی عضو علی البدل نقض می‌شود گو اینکه قانونگذار عمل لغوی انجام داده است.

سعید نظری اولین عضو علی البدل پنجمین دوره شورای شهر شیراز است که با استعفای سیروس پاک‌فطرت در ماه‌های اخیر وارد شورای شهر شد. نفر دوم علی‌البدل شورای شهر شیراز ،‌علی راستگو است که به خاطر آنچه شرکت در انتخابات مجلس اعلام شده،‌ گفته قصد حضور در شورا را ندارد.

مهدی حاجتی، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز است که دادگاه انقلاب او را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم کرده. آقای حاجتی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. دادگاه او را به دو سال تبعید به طبس نیز محکوم کرده.

با اتفاقی که برای آقای حاجتی رخ داده، اکنون بحث در خصوص انتخاب جانشین موقت برای او بالا گرفته.

دیدگاه