فرماندار شیراز: مهدی حاجتی از شورای شهر سلب عضویت نشده

  • 23 مرداد 1398 - 10:29
فرماندار شیراز: مهدی حاجتی از شورای شهر سلب عضویت نشده

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز گفته که مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز سلب عضویت نشده و عضو علی البدل (محمدتقی تذروی) به عنوان جانشین موقت او در جلسات شورای شهر شرکت خواهد کرد و نه جایگزین.

فرماندار شیراز به خبرگزاری ایرنا گفت: از زمان قطعیت و صدور حکم محکومیت حاجتی و به ویژه پس از ابلاغ موضوع به فرمانداری شاهد پیگیری و سماجت افراد و جریان سیاسی بودم که در تلاش بودند فرد جایگزین وی به شورا معرفی شود و بدون اینکه به رعایت قانون توجه شود مکرر به طرق مختلف فرمانداری را تحت فشار قرار می دادند.

مهدی حاجتی، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز است که دادگاه انقلاب او را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم کرده. آقای حاجتی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. دادگاه او را به دو سال تبعید به طبس نیز محکوم کرده.

امیری اضافه کرد: برخی افراد و جریان‌ها، خواهان ورود زودهنگام جانشین حاجتی بودند که این افراد اغلب مدعی دینداری هستند؛ این افراد را به رعایت تقوا دعوت می کنم و از افراد و جریانی که از ورود عضو جانشین نیز گلایه‌مند هستند و شعارشان قانونگرایی است می خواهم که اجرای قانون را از فرمانداری مطالبه کنند.

فرماندار شیراز گفت: حاجتی یکی از منتخبین مردم و جوان شجاع، اندیشمند، و دلسوز مردم و جامعه است و فارغ از اینکه نتیجه رای هیات حل اختلاف چه خواهد شد، در این مرحله فرمانداری مکلف به اجرای قانون و امانت داری است و شخص حاجتی نیز از هواداران سرسخت اجرای قانون بود و در همین راستا موظفیم در پاسخ به نامه شورا، فرد جانشین را به شورا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در ماده ۷ قانون شوراها آمده است که در صورت استعفا، فوت و یا سلب عضویت یکی از اعضای شورا از عضو علی البدل به ترتیب بالاترین رای به عنوان جایگزین دعوت به عمل می آید. در تبصره ذیل همین ماده نیز ذکر شده،چنانچه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت نکند و تا تعیین تکلیف وی که نباید بیش از شش ماه طول بکشد عضو علی البدل به ترتیب آرا به عنوان جانشین جهت شرکت در جلسات شورا معرفی می شود.

فرماندار شیراز گفت: دقت شود که در صدر ماده ۷ وضعیت عضو شورا مشخص شده یعنی فوت استعفا و یا سلب عضویت است اما در تبصره آن حالتی است که وضعیت فرد روشن نیست بنابراین مطابق این تبصره به هر دلیلی فرد غائب باشد عضو علی البدل به عنوان جانشین شرکت می کند و پس از تعیین تکلیف چنانچه عضو اصلی سلب عضویت نشده باشند می‌تواند به شورا بازگردد.

قرار است روز چهارشنبه ۲۳ مرداد محمدتقی تذروی، عضو علی البدل شورای شهر شیراز به عنوان جانشین موقت مهدی حاجتی معرفی شود.

دیدگاه