«محمدتقی تذروی نمی‌تواند جایگزین مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز شود»

  • 23 مرداد 1398 - 8:43
«محمدتقی تذروی نمی‌تواند جایگزین مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز شود»

سیدرضا آل محمد، یک وکیل دادگستری می گوید که محمدتقی تذروی، عضو علی البدل نمی تواند جایگزین مهدی حاجتی، عضو اصلی شورای شهر شیراز شود. به گفته او، عضو علی البدل در زمان غیبت مهدی حاجتی، فقط می تواند به عنوان جانشین در جلسات شورای شهر شرکت کند و بعد که مشکل آقای حاجتی حل شد، بایستی بر اساس قانون به شورای شهر بازگردد.

سیدرضا آل محمد در این خصوص گفته: “مطابق تبصره ماده ۷ قانون شوراها، هرگاه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت ننماید، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از شش ماه به طول بیانجامد از عضو علی‌البدل به عنوان «جانشین» در جلسات دعوت به عمل می‌آید.”

به گفته این وکیل دادگستری، معنای این تبصره اینست که از عضو غایب سلب عضویت نمی شود و همچنان عضو اصلی است اما به دلیل عدم حضورش، عضو علی البدل به جای او فقط در جلسات شرکت می کند، فقط همین. یعنی به هیچ وجه از عضو اصلی سلب عضویت نمی شود و در نتیجه و به هیچ وجه، عضو علی البدل جایگزین او و عضو اصلی نمی شود. بنابراین عدم حضور مهدی حاجتی، فقط باعث می شود که عضو علی البدل، به طور موقت در جلسات شرکت کند تا زمانی که عضو اصلی مجددا حاضر شود.

از راست: محمدتقی تذروی، مهدی حاجتی

آل محمد افزوده: این نکته و نتیجه از سایر مواد قانون نیز قابل فهم است، از جمله خود ماده ۷: “در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت هر یک از اعضای شورای روستا و شهر، عضو علی‌البدل به ترتیب آراء جایگزین می‌شود” و یا ماده ی ۱۹: “در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت هر یک از اعضای شوراهای بخش، شهرستان، استان و عالی استان‌ها، عضو جدید حداکثر ظرف مدت یک ماه باید جایگزین شود”.

وی گفته: اگر دقت کنید در این دو ماده، صراحتا گفته شده که در صورت فوت یا استعفا یا سلب عضویت، عضو علی البدل یا “عضو جدید” به جای عضو اصلی “جایگزین” می شود. یعنی ورود عضو علی البدل به عنوان عضو جدید و جایگزین عضو اصلی، فقط محدود و منحصر به شرایطی است که قانون می گوید از جمله فوت و استعفا و سلب عضویت. اگر قانونگذار میخواست این جایگزینی در مورد عدم حضور هم اتفاق بیفتد، قطعا در تبصره ماده ی ۷ به صراحت می گفت اما نه تنها نگفته بلکه به صراحت چیز دیگری گفته، یعنی “جانشین در جلسات”. یعنی قانونگذار فوت و استعفا و سلب عضویت را متفاوت از عدم حضور می دانسته و بنابراین برای هر کدام هم حکم جداگانه ای در نظر گرفته است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرده: با این توضیحات به نظرم می رسد مفاد نامه فرماندار به رییس شورا در تاریخ ۹۸/۵/۲۰، که عضو علی البدل را به عنوان “جایگزین و عضو اصلی شورا” معرفی کرده است، کاملا خلاف قانون به نظر می رسد.

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز در نامه ای به شورای شهر خواهان جایگزینی محمدتقی تذروی به جای مهدی حاجتی شده.

نامه فرمانداری شیراز به شورای شهر

آل محمد افزوده: اگر حاجتی به هر دلیل و تا قبل از پایان دوره شورا بازگردد، آن وقت چه کسی عضو اصلی شوراست؟ کسی که مردم به او رای بیشتری داده اند تا عضو شورا باشد و مراجع قانون هم از او سلب عضویت نکرده اند یا کسی که نتوانسته رای مردم را به دست آورد؟

مهدی حاجتی، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز است که دادگاه انقلاب او را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم کرده. آقای حاجتی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. دادگاه او را به دو سال تبعید به طبس نیز محکوم کرده.

مبارزه با فساد مالی، افشای تخریب خانه‌های بافت تاریخی و افشای پرونده‌های نابودی باغ‌های قصردشت شیراز از جمله فعالیت‌های دو سال حضور آقای حاجتی در شورای شهر بوده.

دیدگاه