معاون نخست‌وزیر ترکیه: از اظهاراتم درباره ایران سوءبرداشت شده است

  • 07 فروردین 1396 - 17:26
معاون نخست‌وزیر ترکیه: از اظهاراتم درباره ایران سوءبرداشت شده است

ساعاتی پس از واکنش وزارت امور خارجه ایران به سخنان ویسی کانیاک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، درباره ایران، به نقل از این مقام ترکیه گزارش شده که از اظهارات او سوء‌برداشت شده است.

اواخر شب گذشته (یکشنبه ۲۶ مارس/۶ فروردین) بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات مقامات ترکیه علیه کشورش را رد کرد و آنها را “بی‌اساس و مداخله‌گرایانه و مشکل‌ساز” خواند.

آقای قاسمی به اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه، درباره ایران بشدت واکنش نشان داد و ادعای وی در خصوص ورود “۳ میلیون” مهاجر کشورهای دیگر که در ایران هستند به ترکیه را “عجیب” خواند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه آقای کانیاک روز گذشته در گفتگویی با شبکه خبری “سی ان ان ترک” گفته بود: “براساس اطلاعاتی که ما داریم، در حدود ۳ میلیون مهاجر غیرقانونی در ایران حضور دارند؛ و آنها بسیج شده‌اند تا بسوی ترکیه بروند. متاسفانه بیشتر آنها افغان هستند.”

وی همچنین از آنچه که “بی‌تفاوتی” ایران در قبال مهاجرت ترکیه خوانده، انتقاد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این سخنان گفت: “ایران بیش از ۳۰ سال است میزبان میلیون ها مهاجر از کشورهای همسایه است و ترکیه باید از ایران بیاموزد که چگونه برای بیش از سه دهه میلیون‌ها مهاجر را در خود جای داده و هیچ‌گاه از این موضوع انسانی و بشر دوستانه برای مقاصد و اهداف خاص و طراحی شده سیاسی علیه هیچ کشوری سوء‌استفاده نکرده است.”

این مقام ایران با اشاره به چنین اظهاراتی و سخنان مشابه آن علیه ایران از سوی مقامات ارشد ترکیه افزود که مقامات ترکیه “تلاش می‌‌کنند با متهم کردن دیگران و تکرار ادعاهای موهوم، سیاست های مداخله جویانه و توسعه طلبانه خود نسبت به همسایگان خویش را توجیه کنند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که کشورش “گفتگوی سازنده با همسایگان به جای متهم کردن دیگران را مناسب ترین روش برای تقویت و تحکیم روابط با آنها می‌داند.”

دیدگاه