حضور روحانی در مجلس؛ نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشدند

  • 06 شهریور 1397 - 11:41
حضور روحانی در مجلس؛ نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشدند

رییس‌جمهور با حضور در مجلس از عملکرد اقتصادی دولت و برجام دفاع کرد. نمایندگان پاسخ‌های روحانی درباره چهار سوال از مجموع پنج سوال را قانع‌کننده ندانستند و این سوالات به قوه قضاییه ارسال شدند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور روز سه‌شنبه ششم شهریور در مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. او در ابتدای سخنان خود تأکید کرد هیچ شکافی میان مجلس و دولت وجود ندارد و این “تصور کاملا اشتباه است.”

روحانی گفت که رهبری در مورد این جلسه به او توصیه‌هایی کرده و امیدوار است که بتواند نکات مورد نظر رهبری را “دقیقا مراعات” کند.

طرح سوال از روحانی در صحن علنی مجلس روز دهم مردادماه با امضای ۸۰ نماینده مجلس مطرح شد. محورهای سؤال از حسن روحانی از جمله افزایش قیمت ارز و عدم کنترل دولت بر قاچاق ارز و کالا، رقم بالای بیکاری، رکود شدید اقتصادی، استمرار تحریم‌های بانکی و کاهش ارزش واحد پولی کشور تعیین شده است.

روحانی گفت که سوالات نمایندگان، “سوالات مردم ایران هم هست.” او اضافه کرد: «سوال مردم است که چرا بیکاری، وضع بانک چنین، قاچاق چنان، رکود و رونق با آن شرایط، رشد قیمت ارز آنگونه. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند؟ و حتی بالاتر، در مورد نظام دچار شک و تردید شدند.»

رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در ماه‌های اخیر گفت: «سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلو بود. در رشد اقتصادی، تورم، اشتغال و تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی همه آمار و ارقام وجود دارد وچیزی مخفی نیست اما در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد، ممکن است بفرمائید که این شرایط از اشتغال، ارز و رکود و قاچاق و یا سیستم بانکی بود.»

او گفت تصور مردم نسبت به آینده ایران “به ناگهان دچار تغییر شد و این درد بزرگ است.” روحانی با طرح این سوال که “چرا عده‌ای نسبت به عظمت نظام دچار شک شده‌اند؟ ” افزود: «این شک را باید درمان کنیم.»

روحانی همچنین با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت خود گفت: «این دولت اولین دولت بعد از انقلاب بود که کشور را با رشد اقتصادی بالای منفی هفت درصد آغاز کرد.»

او اضافه کرد: «از سال ۹۳ به بعد، همواره رشد اقتصادی ما مثبت بوده، متوسط نرخ رشد اقتصادی پنج ساله اخیر بیش از چهار درصد بوده است، در حالی که متوسط نرخ رشد اقتصادی دولت اصلاحات کمی بالای دو درصد بوده است.»

مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم در دور دوم طرح سوال از حسن روحانی گفت: «برجام ماموریتش را انجام نداد.»

او افزود: «آدرس غلط به مردم ندهید شما رییس جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟» این نماینده مجلس اضافه کرد: «آقای رئیس جمهور شما یک کاخ آرزوها به نام برجام ساختید که آخرش به رابطه با آمریکا ختم شود. درنهایت هم با یک لگد ترامپ اینطور شد.»

روحانی در پاسخ به نمایندگان منتقد گفت برجام برای این بود که ایران به دنیا بگوید که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور “صلح‌آمیز” هستند. او تأکید کرد ایران در برجام دستاوردهایی داشت که این دستاوردها “هیچگاه از بین نمی‌رود.”

روحانی گفت: «تحریم تسلیحاتی کشور را که می گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد، این کار برجام است و کار برجام روشن است.»

روحانی گفت تا کنون چهار لایحه بانکی به مجلس تقدیم کرده که این لوایح “نه تنها برای روابط بانکی که برای حیثیت ایران اساسی است.” او گفت: «ما کشوری هستیم ضد تروریسم و ضد پولشویی، بنابراین برای ما مهم است.» روحانی از نمایندگان مجلس خواست تا در روند تصویب این لایحه‌ها سرعت عمل به خرج دهند.

روحانی همچنین از کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اشتغال و مقابله با بیکاری دفاع کرد. او اشتغال خالص کشور را در طول ۵ سال گذشته دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانست و گفت آمار اشتغال خالص در سال‌های ۸۴ تا ۹۱ “فقط ده هزار نفر” بوده است.

“تاریخ شروع مشکلات اقتصادی پنجم دیماه ۹۶ است”

رییس‌جمهور ایران در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان در مورد بازار آشفته ارز در ماه‌های اخیر گفت: «در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.»

او همچنین از سیاست دولت برای ارائه ارز مسافرتی دفاع کرده و پاسخ داد: «ما می‌دانستیم اجرای آن مشکلاتی دارد اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز ‌دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه‌ها تهیه می‌کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به یک نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب و کار مردم تاثیر می‌گذارد. این کار برای کنترل بوده است.»

روحانی در بخش دوم پاسخگویی به سوالات نمایندگان زمان وقوع مشکلات اقتصادی در کشور را ۵ دیماه ۹۶ دانست و گفت: «هر کس تاریخ دیگری دهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. مردم ناگهان دیدند در خیابان‌ها عده‌ای آمدند و شعار می‌دهند و شعارها کم کم تبدیل شد به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم شد و مردم دچار حیرت شدند.»

او این وقایع را انگیزه‌ای برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا دانست که اعلام کند کشورش از برجام خارج می‌شود.

روحانی همچنین به تجمع پرحاشیه مدرسه فیضیه قم و شعارهایی که در این تجمع علیه او سر داده شد، اشاره کرد. او به نمایندگان گفت: «عده‌ای حس کردند بین ما و شما فاصله است و به غلط فکر کردند بین مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله افتاده است.»

روحانی گفت دولت در برخی زمینه‌ها صد درصد و در بعضی دیگر به ۶۰ درصد اهداف خود رسیده و خطاب به نمایندگان منتقد برجام گفت: «قبول داریم که طرف ما در برجام تخلفاتی انجام داده بویژه آمریکایی‌ها و بارها اعلام کردیم اما همه ما منصفانه قضاوت کنیم اگر برجام هیچ بود پس امروز چه غصه‌ای داریم.»

روحانی با یادآوری وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۹۲ و ۹۶ گفت: «راه من راه اعتدال است. باز هم می‌گویم ملت ایران! با تندروی ما به جایی نمی‌رسیم. تندروی از راست باشد یا چپ باشد فرق نمی‌کند. راهی جز اعتدال نداریم.»

در نشست امروز مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت کار و برخی دیگر مسئولان دولتی  و اعضای کابینه، حسن روحانی را همراهی کردند.

دیدگاه