انتقاد آمریکا از بسته حمایت مالی اتحادیه اروپا برای ایران

  • 04 شهریور 1397 - 8:33
انتقاد آمریکا از بسته حمایت مالی اتحادیه اروپا برای ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تصمیم اتحادیه اروپا در ارائه یک بسته حمایتی مالی برای ایران انتقاد کرده و گفته است چنین اقدامی حاوی “پیامی نادرست در زمانی نادرست” است.

به گزارش بی بی سی، برایان هوک در بیانیه‌ای از بروکسل خواست به واشنگتن در پایان دادن به “تهدید ایران نسبت به ثبات جهانی” کمک کند.

برایان هوک در این بیانیه آورده است: “مردم ایران به دلیل فساد، سوء مدیریت و سرمایه‌گذاری دولت این کشور در زمینه های تروریسم و مناقشات خارجی تحت فشار جدی اقتصادی هستند و آمریکا و اتحادیه اروپا باید با هم همکاری کنند تا راه حل هایی ماندگار برای حمایت از مردم ایران و پایان دادن به تهدیدهای حکومت نسبت به ثبات منطقه‌ای و جهانی پیدا کنند.”

ارزش بسته حمایتی اتحادیه اروپا به ایران که روز پنج‌شنبه اعلام شد، ۲۱ میلیون دلار است. کمیسیون اروپا گفته است که هدف این بسته، “حمایت از طرح های توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در ایران است.”

پیش از اظهارات برایان هوک در مورد بسته حمایتی اروپا، شماری از اعضای کنگره آمریکا هم از دولت این کشور خواستند که ایران را از نظام مالی سوئیفت اخراج کند.

مرکز سوئیفت، یا “انجمن جهانی ارتباطات میان‌بانکی”، در بلژیک است ولی در هیات مدیره آن مدیرانی از بانک‌های آمریکایی و نهادهای دولت فدرال ایالات متحده عضویت دارند. این حضور به دولت آمریکا امکان می‌دهد علیه ایران عمل کند.

پیشتر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در یادداشتی نوشته بود که اگر اتحادیه اروپا خواستار نجات برجام است، به یک “سیستم پرداخت مستقل از آمریکا” نیاز دارد؛ یعنی یک نظام مالی به جز سوئیفت.

دسترسی ایران به سوئیفت در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ هم قطع شد اما با توافق هسته‌ای دوباره این دسترسی برقرار شد.

کشورهای اروپایی و دیگر طرفین توافق هسته‌ای ایران، مخالف اقدام دونالد ترامپ در خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران هستند.

مرحله اول این تحریم‌ها که مبادلات دلاری و ریالی، خرید و فروش طلا و فلزات گرانبها و صنایع خودروسازی ایران از جمله موارد آن است، از پانزدهم مرداد آغاز شد.

مرحله دوم از تحریم‌ها، شامل تحریم‌های نفتی و ارتباطات بانکی با ایران، از ۴ نوامبر (١٣ آبان) اجرایی می‌شود.

دیدگاه