ترامپ و روحانی در نیویورک؛ ملاقات بی ملاقات؟

  • 19 مرداد 1397 - 14:04
ترامپ و روحانی در نیویورک؛ ملاقات بی ملاقات؟

مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر حسن روحانی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‎ای در پاسخ به این پرسشی درباره دیدار دو رییس‌جمهوری ایران و آمریکا در نیویورک گفت: فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد.

او افزود: نباید بیهوده برای مردم انتظار ایجاد کنیم. وقتی انتظار مردم بالا برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. به هرحال شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم، هر چیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه آن فراهم نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز چند شب قبل در پاسخ به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انجام یک مذاکره جامع‌تر، گفت: «کسی که به مذاکره پشت کرده ترامپ است. مذاکره همزمان با تحریم معنایی ندارد.»

آقای روحانی با اشاره به اینکه «پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با هدف مصرف داخلی و بهره برداری برای مقاصد انتخاباتی و یا به راه انداختن جنگ روانی در داخل ایران صورت می گیرد»، تصریح کرد: «ترامپ از مذاکره و تعهد بین المللی کشورش خارج شده و برای بازگشت به گفتگو باید صداقت داشته باشد.» رئیس جمهوری ایران درادامه تاکید کرد که ادعای داشتن صداقت با اعمال تحریم بر ضد مردم ایران تناقض کامل دارد.

حسن روحانی در عین حال گفتگو و حل مسالمت آمیز مشکلات از طریق مذاکره را اصل همیشگی دولت تحت هدایت خود خواند و خاطر نشان کرد: « برای مذاکره در باره نحوه دریافت غرامت ها و حقوق ملت ایران از آمریکا شرطی قائل نیستم. اگر آمریکا بدهی خود را پرداخت کند ما همیشه آماده مذاکره هستیم.»

دونالد ترامپ چندی پیش گفته بود: “ما آماده انجام یک توافق واقعی با ایران هستیم، نه مانند توافقی که با دولت قبلی‌مان انجام شده بود.”

 

دیدگاه