تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

ترامپ: اقتصاد اقتصادی ایران رو به وخامت است

  • 14 مرداد 1397 - 13:43
ترامپ: اقتصاد اقتصادی ایران رو به وخامت است

رییس‌جمهور آمریکا در یک توییت جدید با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران گفته ملاقات احتمالی او با مقامات جمهوری اسلامی ایران بستگی به تصمیم تهران دارد. ترامپ اخیرا گفته بود حاضر است با مقامات ایران “بدون هیچ‌ پیش‌شرطی” دیدار کند.

به گزارش دویچه وله، دونالد ترامپ ظهر شنبه ۴ اوت / ۱۳ مرداد (به وقت واشنگتن) با انتشار توییتی نوشت، “وضعیت ایران و اقتصادش به سرعت رو به وخامت است.” او در ادامه اضافه کرد: «اینکه من با آنها [مقامات ایران] دیدار کنم یا نکنم، مهم نیست – این بستگی به خود آنها دارد.»

رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس‌جمهور ایتالیا در کاخ سفید گفته بود، حاضر است با مقامات جمهوری اسلامی “بدون هیچ پیش‌شرطی و در هر زمانی که آنها بخواهند” دیدار کند. ترامپ سپس افزوده بود: «اگر ایرانی‌ها بخواهند من با آنها دیدار می‌کنم. البته نمی‌دانم که آیا آنها آماده‌اند یا نه.»

ترامپ یک روز بعد در یک گردهمایی در ایالت فلوریدا گفته بود، احساس می‌کند مقامات ایرانی به زودی با آمریکا وارد گفتگو می‌شوند. او در یک سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا نیز ضمن تکرار انتقادهای خود به توافق هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرده بود که “همه چیز” میان ایران و آمریکا خوب پیش برود.

ترامپ همواره یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بوده و از آن به عنوان “بدترین توافق تاریخ آمریکا” یاد کرده است.

او در دوران کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت ورود به کاخ سفید این توافق را لغو خواهد کرد. ترامپ سرانجام در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری به وعده خود جامه عمل پوشاند و آمریکا را از این توافق خارج کرد.

همزمان با خروج آمریکا از توافق برجام، واشنگتن از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در دونوبت خبر داد و به دیگر کشورها هشدار داد در صورت انجام معاملات تجاری با ایران با مجازات‌ روبرو خواهند شد.

مرحله نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت خودرو و فلزات گرانبها و مرحله دوم معاملات نفتی و بانکی با ایران را در بر می‌گیرد.

پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ در ایران با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. برخی مقام‌های دولتی تقریبا محتاطانه با این پیشنهاد برخورد کرده‌اند، اما در مقابل شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به آن تاخته‌‌اند.

در همین حال در روزهای گذشته موج جدیدی از اعتراضات علیه گرانی و وضعیت دشوار اقتصادی در چندین شهر ایران از جمله تهران به راه افتاده و معترضان شعارهایی تندی را علیه مقام‌ها سر داده‌اند. ارزش ریال نیز در روزهای گذشته به شدت سقوط کرده و بیم آن می‌رود که با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا از روز سه‌شنبه وضعیت وخیم‌تر نیز بشود.

وزیر کار ایران روز شنبه هشدار داده بود با بازگشت تحریم‌ها ممکن است یک میلیون نفر بیکار شوند.

دیدگاه