واکنش‌ها به نامه فرمانده سپاه در خصوص ممنوعیت مذاکره با آمریکا؛ «نظامیان را چه به سیاست؟»

  • 12 مرداد 1397 - 6:06
واکنش‌ها به نامه فرمانده سپاه در خصوص ممنوعیت مذاکره با آمریکا؛ «نظامیان را چه به سیاست؟»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس به نامه چند روز قبل محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه که در آن مذاکره با آمریکا را رد کرده بود، واکنش نشان داده و به این مقام ارشد نظامی یادآوری کرده که نظامیان از دخالت در سیاست منع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری در نامه خود خطاب به فرمانده سپاه نوشت: «امام خمینی (ره) بارها نظامیان را از ورود به سیاست نهی کردند چون موجب اختلاف میان آنها می‌شود و از کار اصلی خود بازمی‌مانند. این جمله امام (ره) معروف است که در پاسخ به اظهار نظر یکی از فرماندهان سپاه درباره مسئله‌ای که در مجلس مطرح بود، فرمودند: به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟»

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از نامه خود خطاب به فرمانده سپاه نوشته که «جناب عالی و سایر برادران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوعی مانند مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا باید تابع تصمیم مقامات عالی نظام باشید نه این که راساً به عنوان فرمانده کل سپاه اظهار نظر نمایید.»

به گفته علی مطهری، اظهارنظر در خصوص مذاکره با آمریکا در صلاحیت رئیس جمهور و نمایندگان مجلس است نه هر مقامی.

فرمانده سپاه چند روز قبل در واکنشی به درخواست مذاکره دونالد ترامپ نامه‌ای نوشت و در آن تاکید کرد:‌ «آرزوی ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی را به گور خواهید برد.»

محمد علی جعفری در بخشی دیگر از این نامه می‌نویسد:‌ «آقای ترامپ، ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

عبدالله رمضان زاده از فعالان سیاسی نیز در واکنش به این نامه فرمانده سپاه توییت کرد و نوشت:«قانون اساسی، نظامیان را تابع فرمان شورای عالی امنیت ملی قرار داده است. آنان حق تعیین خط مشی سیاسی برای کشور ندارند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکابه تازگی گفته که حاضر است با ایران مذاکره کند. این خواسته ترامپ در حالی مطرح می‌شود که آمریکا اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و تحریم‌های یک جانبه ای را علیه ایران برقرار کرده که قرار است از مرداد امسال و همچنین از ۱۳ آبان سال جاری اعمال شود؛ تحریم‌هایی که پیش بینی می‌شود شرایط اقتصادی و معیشتی را برای ایرانیان سخت کند.

 

 

دیدگاه