تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

ثبت نام بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران

  • 07 فروردین 1396 - 16:41
ثبت نام بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران

بیش از ۲۸۷ هزار نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران ثبت‌نام کرده‌اند. نتیجه بررسی صلاحیت این افراد دوم اردیبهشت اعلام خواهد شد. تعداد نامزدها به نسبت سال ۹۲ رشدی ۱۴ درصدی داشته است.

رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور ایران از ثبت‌نام ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد. علی اصغر احمدی گفت، این رقم نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۴ درصدی ثبت‌نام در انتخابات شوراها به نسبت سال ۱۳۹۲ است.

ساعت ۱۲ شامگاه روز یکشنبه (۶ فروردین/ ۲۶ مارس) مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها به پایان رسید. رئیس ستاد انتخابات ایران گفته است: «علی‌رغم اینکه عید بود و شرایط جوی خاص در برخی مناطق وجود داشت و ارائه گواهی عدم سوءپیشینه لازم بود، باز هم شاهد رشد ثبت‌نام‌کنندگان بودیم».

انتخاباتی “مردانه”

به گفته‌ی علی اصغر احمدی، ۲۰ درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان، داوطلبان انتخابات شورای شهر هستند و بقیه برای حضور در انتخابات روستا نام‌نویسی کرده‌اند. آمار رئیس ستاد انتخابات همچنین روشن می‌کند که ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان، معادل  ۹۳/۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند و “مابقی” یعنی ۶/۳ درصد از داوطلبان زن هستند.

این در حالی است که اخبار منتشرشده در روز ششم فروردین نشان از رشد تعداد نامزدهای زن در برخی مناطق، به‌خصوص مناطق محروم داشت. برای نمونه اعلام شده بود که تنها در یک روستا واقع در شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، تمامی ثبت‌نام‌کنندگان زن هستند.

هم‌زمان اعلام شده بود که در بخش مرکزی خاش نیز نزدیک به ۴۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌داده‌اند. تا روز ۵ فروردین نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد از میان ۱۹۴۵ داوطلب انتخابات شوراها ۱۳۲ نفر زن بودند.

دوم اردیبهشت؛ نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها

رئیس ستاد انتخابات ایران تعداد کرسی‌های شورای شهر تهران را ۲۱ کرسی اعلام کرد و یادآور شد که برای حضور در شورای شهر تهران ۳۰۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۲۳ نفر از آنها زن هستند.

علی اصغر احمدی بیشترین میزان ثبت‌نام را در سنین بین ۳۰ تا ۳۵ سالگی عنوان کرد که تعداد آنها ۵۱۹۹۲ نفر بوده است. داوطلبان بالای ۷۵ سال نیز ۱۸۸۹ نفر اعلام شده‌اند.

معاون وزیر کشور ضمن اشاره به اینکه از ۱۷ تا ۲۳ فروردین صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، پس از استعلام از “مراجع چهارگانه” بررسی می‌شود، افزود که روز دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام خواهد شد.

برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری، نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده‌ی هیأتی از مجلس است و شورای نگهبان در آن دخالتی ندارد.

همچنین ماده ۴۸ قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران مراجعی را برای بررسی سوابق داوطلبان معین کرده است. این مراجع که “مراجع چهارگانه استعلام” خوانده می‌شوند، عبارتند از وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال و نیروی انتظامی.

بررسی “یک‌مرحله‌ای” صلاحیت

رئیس ستاد انتخابات همچنین ضمن تأکید بر اینکه “تأییدشدگان نباید در مرحله بعدی رد شوند”، افزوده است، افراد رد صلاحیت شده چهار روز فرصت اعتراض دارند. به گفته‌ی او، در روز ۱۷ اردیبهشت نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها روشن شده و لیست نهایی آگهی می‌شود.

به گفته‌ی علی اصغر احمدی، انتخابات شوراها در ۱۲۴۴ شهر برگزار می‌شود. نتیجه این انتخابات ۶۷۵۶ نفر عضو اصلی و ۲۷۵۴ نفر عضو علی‌البدل است. در حدود ۴۰ هزار روستا نیز انتخابات شورای روستا برگزار می‌شود که مجموع اعضای اصلی آن ۱۲۶ هزار نفر و اعضای علی‌البدل آن ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر خواهد بود.

انتخابات شوراهای شهر و روستای ایران هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت (۱۹ ماه مه) امسال برگزار می‌شود.

 

دیدگاه