تحریم ایران علیه ۱۵ شرکت آمریکایی

  • 06 فروردین 1396 - 16:38
تحریم ایران علیه ۱۵ شرکت آمریکایی

ایران ۱۵ شرکت آمریکایی را به اتهام حمایت از تروریسم، حمایت از اسرائیل و نقض حقوق بشر تحریم کرد.

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ششم فروردین در بیانیه ای گفته اموال این شرکتها توقیف شده و هرگونه کار و مراوده با آنها منع می شود.

بیشتر این شرکتها تسلیحاتی اند و به گفته ایران با اسرائیل همکاری نزدیک دارند. البته یکی از این شرکتها ظاهراً بیش از ۴۰ سال است منحل شده. اخیرا آمریکا هم ۳۰ شرکت مرتبط با ایران را به خاطر کمک به برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

این اقدام ایران، دو روز پس از تحریم‌های آمریکا علیه ۳۰ فرد و شرکت در ارتباط با ایران، سوریه و کره شمالی انجام شد.

ایران این شرکتها را متهم کرده که به اسرائیل اسلحه می‌فروشند تا “علیه فلسطینیان” به کار گرفته شود.

ایران کدام شرکت‌ها را تحریم کرده است؟

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت‌هایی که ایران تحریم کرده از این قرارند:

۱- بنی تال (BENI Tal): مقر آن در تل آویو است و خدمات امنیتی ارائه می دهد. ایران می‌گوید که از طریق کمک به نیروهای نظامی اسرائیل در سرکوب فلسطینی‌ها نقش داشته است.

۲- یونایتد تکنولوجیز (United Technologies): مقر آن در فارمینگتون ایالت کانتیکت آمریکاست. کار تحقیق و توسعه و ساخت محصولاتی با تکنولوژی بالا انجام می‌دهد. ایران می‌گوید که این شرکت هلیکوپترهای بلک هاوک به اسرائیل فروخته. یونایتد تکنولوجیز خط تولید این هلیکوپترها را به شرکت لاکهید مارتین فروخته است.

۳- ریتیئون (Raytheon): مقر آن در والتام ایالت ماساچوست آمریکاست. یک پیمانکار بزرگ دفاعی و صنعتی و تولیدکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی است. ایران می‌گوید که این شرکت تسلیحات پیشرفته نظامی به اسرائیل داده که از جمله در جنگ غزه به کار رفته است.

این شرکت با همکاری شرکت اسرائیلی رافائل، سیستم دفاع ضد موشکی “فلاخن داود” را برای اسرائیل ساخته که “بزودی” عملیاتی خواهد شد. فلاخن داود برای رهگیری موشک‌های میان‌برد حزب‌الله لبنان طراحی و ساخته شده است.

این شرکت همچنین سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت عربستان را ارتقا داده است.

۴- آیتیتی کورپوریشن (ITT Corporation): مقر آن در وایت پلینز ایالت نیویورک آمریکاست. تولیدکننده عمده تجهیزات صنایع هوایی، حمل و نقل و انرژی است. از جمله دوربین‌های دید در شب تولید می‌کند. ایران می‌گوید که این شرکت تجهیزاتی به اسرائیل فروخته که از آنها “برای حمله شبانه به اردوگاه ها پناهندگان فلسطینی و روستاها” استفاده می‌شود.

۵- ری مکس (Re/Max Real Estate): مقر آن در دنور کلورادوست. شرکت بزرگ املاک و مستغلات که در تمام نقاط دنیا فعالیت می‌کند. ایران می‌گوید که ری مکس در خرید و فروش غیرقانونی املاک در شهرک های یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی دست دارد.

۶- آشکاش (Oshkosh Corporation): مقر آن در آشکاش ایالت ویسکونسین آمریکاست. یک شرکت صنعتی بزرگ است که از جمله خودروهای نظامی، ماشین های راهسازی و ماشین‌های صنعتی تولید می‌کند. ایران می‌گوید که آشکاش قطعات زرهی به ارتش اسرائیل فروخته است.

۷- مگنوم ریسرچ (Magnum Research Inc): در پایک کانتی ایالت پنسیلوانیا ثبت شده اما مقر آن در فریدلی ایالت مینه‌سوتاست. تولیدکننده اولیه تپانچه‌هایی بوده است که بعدا در اسرائیل طراحی دوباره و تولید شد و مورد استفاده نیروهای مسلح اسرائیل است. ایران می گوید این شرکت را به دلیل همکاری با صنایع نظامی اسرائیل تحریم کرده است.

۸- کار آرمز (Kahr Arms): مقر آن در گریلی ایالت پنسیلوانیای آمریکاست. تولیدکننده تپانچه‌های کوچک است. مگنوم ریسرچ در حال حاضر در مالکیت کار آرمز است. ایران کار آرمز را به دلیل همکاری با صنایع نظامی اسرائیل و تأمین قطعات و توسعه سلاح های سبک ارتش اسرائیل تحریم کرده است.

۹- امسون ایروسپیس (M۷ Aerospace): مقر آن در سن آنتونیو ایالت تکزاس است و در صنعت هوافضا فعال است. ایران می گوید که این شرکت در توسعه سیستم راداری و تسلیحات موشکی اسرائیل نقش داشته است. شرکت دفاع الکترونیک اسرائیل در سال ۲۰۱۰ ام‌سون ایروسپیس را خریده است.

۱۰- میلیتاری آرمامنت کورپوریشین (Military Armament Corporation): شرکت آمریکایی تولید کننده سلاح های سبک که در سال ۱۹۷۵ ورشکست شده است. اما ایران می گوید که این شرکت “در امر تولید و ارائه خدمات فنی و تجهیزات مربوط به سلاح های مورد استفاده پلیس رژیم صهیونیستی فعالیت دارد”.

۱۱- لوئیس ماشین اند تول (Lewis Machine and Tool Company): مقر آن در میلان ایالت ایلینوی آمریکاست. در تولید سلاح برای پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر فعالیت می کند. ایران این شرکت را به دلیل ارائه خدمات به ارتش اسرائیل تحریم کرده است.

۱۲- دانیل دیفنس (Daniel Defense): مقر آن در بلک کریک ایالت جورجیا است. تولید کننده انواع تفنگ و اسلحه است. ایران این شرکت را به دلیل همکاری با ارتش اسرائیل تحریم کرده است.

۱۳- بوشمستر فایرآرم اینترنشنال (Bushmaster Firearms International): مقر آن در مدیسون در ایالت کارولینای شمالی است. تولید کننده تپانچه های نیمه اتوماتیک و تفنگ است. ایران می گوید که با ارتش اسرائیل همکاری دارد.

۱۴- ماسبرگ (O.F. Mossberg & Sons): مقر آن در نورث هیون ایالت کانتیکت آمریکاست. تولید کننده تفنگ های ساچمه زن، تفنگ های گلوله زن و دوربین تفنگ است. ایران می گوید که ارتش و پلیس اسرائیل از محصولات این شرکت برای سرکوب تظاهرات فلسطینیان استفاده کرده‌اند.

۱۵- اچ اس پرسیژن (H-S Precision): تولید کننده تفنگ های پیشرفته‌ای که ارتش اسرائیل نوعی از آن را به عنوان سلاح تک تیراندازهای خود به کار گرفته است. ایران این شرکت را به دلیل انتقال تکنولوژی ساخت اسلحه به اسرائیل تحریم کرده است.

 

دیدگاه