فشار مجلس بر حسن روحانی برای ترمیم کابینه

  • 08 تیر 1397 - 8:57
فشار مجلس بر حسن روحانی برای ترمیم کابینه

حدود دو سوم نمایندگان مجلس در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته‌اند در ترکیب تیم اقتصادی دولت تجدید نظر کند. روحانی کنار رفتن دولت را رد کرده و در عین حال گفته لازم است شرایط کار تغییر کند و از “کارشناسان جدید” استفاده شود.

امروز (پنج‌شنبه هفتم تیرماه) تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های مهم پایتخت به سخنان روز گذشته حسن روحانی مبنی بر کنار نرفتن و ایستادگی “تا آخرین روز دولت دوازدهم” و افزایش فشار نمایندگان مجلس برای ترمیم کابینه اختصاص داشت.

“دولت در منگنه مجلس”، “قیام اقتصادی در بهارستان”، و “ترمیم دولت به بهای استیضاح” از جمله تیترهای نخست روزنامه‌های شرق، قانون و اعتماد است که از نشریات همسو با دولت ارزیابی می‌شوند.

این روزنامه‌ها به نامه روز گذشته ۱۸۷ نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به حسن روحانی پرداخته‌اند که در آن با اشاره به “عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی” در سال‌های اخیر، بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت “ضرورتی دوچندان و اجتناب‌ناپذیر” عنوان شده است.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید به خبرگزاری ایسنا گفته که تنظیم این نامه و درخواست ترمیم کابینه “مورد وفاق هر سه فراکسیون” مجلس بوده است.

تهدید به استیضاح سه وزیر اقتصادی

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی، هفتم تیرماه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس گفت: «اگر رئیس جمهور در  تجدیدنظر در تیم اقتصادی دولت کوتاهی کند مجلس از ابزار استیضاح برای تغییرات در کابینه استفاده می‌کند و حداقل ۳ نفر از وزرای اقتصادی در مجلس استیضاح می‌شوند.»

در روزهای گذشته زمزمه‌هایی نیز در مورد طرح عدم کفایت رئیس جمهوری یا کنار رفتن دولت نیز به گوش رسیده که حسن روحانی در دومین نشست “هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید” به آنها واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی در این نشست که عصر دیروز (چهارشنبه ششم تیر) برگزار شد تاکید کرد که اگر کسی فکر می‌کند دولت او بر اثر فشار استعفا می‌دهد اشتباه می‌کند.

روحانی گفت: «همه ما در کنار هم تا آخرین روز دولت دوازدهم به عهدی که با مردم بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و اعلام می‌کنم که تا پای جان، آبرو و حیثیت خود با افتخار ایستادگی کرده و هیچ ترس و هراسی از هیچ چیزی ندارم.»

استقبال روحانی از کارشناسان جدید

رئیس دولت دوازدهم شرط ایستادگی در برابر فشارها را تحمل فشارها و سختی‌ها از سوی مدیران دولتی عنوان کرد و افزود: «امروز باید به فکر تغییر شرایط باشیم و از مشاورین و کارشناسان جدید بهره بگیریم و از هر فکر جدید و نویی استقبال کنیم و همه افکار و اندیشه‌ها را دعوت به همکاری کنیم.»

به این ترتیب ظاهرا حسن روحانی با اصل ضرورت ورود “کارشناسان جدید” به بدنه دولت مشکلی ندارد و از آن استقبال نیز می‌کند. افزون بر این با توجه به سخنان جلال میرزایی درباره “عزم جزم” نمایندگان مجلس برای استیضاح دست‌کم سه وزیر اقتصادی و درخواست اکثریت قاطع نمایندگان برای ترمیم کابینه، تغییر در ترکیب مدیران ارشد اقتصادی دولت دور از انتظار نیست.

درخواست ترمیم کابینه فقط به وزیران اقتصادی محدود نمی‌شود؛ در روزهای گذشته و با ادامه نوسان‌های شدید بهای ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد، انتقاد از ولی‌الله سیف، مدیرکل بانک مرکزی نیز بالا گرفته و شایعاتی درباره تغییر او به گوش می‌رسد.

تغییر احتمالی رئیس بانک مرکزی

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده اصلاح‌طلب مجلس، ششم تیرماه از آغاز تغییرات در تیم اقتصادی دولت خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت که این تغییرات از مدیریت بانک مرکزی آغاز می‌شود.

روزنامه اعتماد با اشاره به این سخنان نوشت: «شنیده می‌شود حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در حال مذاکره با علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم برای جانشینی ولی‌الله سیف در بانک مرکزی است.»

بنابر این گزارش طیب‌نیا که در دولت یازدهم در زمینه کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی کارنامه قابل قبولی داشته ابتدا پیشنهاد ریاست بانک مرکزی را رد کرده اما حسن روحانی برای قانع کردن او همچنان تلاش می‌کند.

شماری از نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت پیش از تهیه طرح استیضاح وزیران اقتصادی، با فراکسیون‌های مختلف وارد گفت‌وگو شود تا معرفی و رأی اعتماد به گزینه‌های جدید هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس به ایسنا گفته که نمایندگان پیش از این از حسن روحانی برای حضور در “جلسه‌ای تعاملی درباره شرایط کشور” در مجلس دعوت کرده‌ بودند و از آنجا که این کار به دلیل سفر خارجی رئیس جمهوری ممکن نشد نظرات خود را درباره ضرورت ترمیم کابینه از طریق نامه با او در میان گذاشته‌اند.

دیدگاه