تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

کشته شدگان اعتراضات کازرون به خاک سپرده شدند

  • 01 خرداد 1397 - 20:57
کشته شدگان اعتراضات کازرون به خاک سپرده شدند

امیدرضا یوسفیان، علی محمدیان آزاد و مهدی جهان‌تاب سه تن از  کشته شدگان اعتراضات اخیر شهرستان کازرون فارس امروز سه شنبه اول خرداد به خاک سپرده شدند. برخی منابع می گویند در اعتراضات اخیر فرد دیگری به نام رضا اژدری نیز کشته شده اما منابع رسمی در این خصوص اظهارنظری نکرده اند.

علی محمدیان‌آزاد، هادی جهانتاب و امید رضا یوسفیان در گلزار شهدای بهشت زهرا و گلزاری شهدای نوربخش و رضا اژدری در زادگاه خود روستای سلطان آباد کرونی به خاک سپرده شدند.

این افراد در جریان ناآرامی های شامگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت و در نزدیکی یک مقر پلیس کشته شدند.

شماری از معترضان در آن شب جلوی یک مقر انتظامی در کازرون تجمع کرده بودند و خواهان آزادی معترضانی بودند که در بازداشت به سر می بردند. این تجمع در نهایت به درگیری بین تجمع کنندگان و ماموران کشیده شد و سه تن جانشان را از دست دادند.

اعتراضات در کازرون فارس علیه طرح تقسیم این شهرستان از مرداد ۱۳۹۶ آغاز شد و در طی ماه های گذشته بارها تجمعات مشابهی برگزار شد اما تجمع اعتراضی هفته گذشته به خشونت کشیده شد.

بر اساس طرحی که چندی قبل مطرح شده، قرار است بخش‌های کوهمره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) از کازرون جدا و شهرستان جدید کوه چنار تشکیل شود.

حسین رضازاده، نماینده کازرون از جمله نمایندگانی است که تلاش می‌کند بخش چنارشاهیجان را به شهرستان تبدیل کند.

حسین رضازاده گفته ناآرامی‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز هفته گذشته در کازرون «به نوعی» از نماز جمعه شروع شد.

این سخنان آقای رضازاده با واکنش هیات هیئت‌ نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس مواجه شده. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌ نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفت: «اظهارات آقای حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس که موجب ایجاد اختلافات بیشتر بین مردم و تشدید درگیری‌‌ها شد، در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی می‌شود.»

حجت‌الاسلام سلیمی این اظهارات نماینده کازرون را «تفرقه‌افکنانه» ارزیابی کرده و گفته که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

حسین رضازاده در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفته بود که حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون و عده‌ای «ورشکسته سیاسی» با دروغ گفتن و دادن اطلاعات نادرست به مردم آنها را تحریک و فضا را ملتهب کرده‌اند.

روایت نماینده کازرون از شهرستان جدید «کوه‌چنار»

نماینده کازرون ادعا می‌کند که سخنان امام جمعه درباره جدا شدن بخش‌های دیگر از کازرون، نظیر امام‌زاده حسین و بیشاپور دروغ است و او این مسئله را بارها به محمد خرسند و دیگر مخالفان طرح گفته است.

برخلاف این ادعا، دست‌کم در طرحی که از دو دهه پیش در مورد آن بحث شده قرار بوده که شهرستان جدید از پیوستن بخش‌های چنارشاهیجان، کوهمره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده حسین تشکیل شود.

امام جمعه کازرون چندی پیش گفته بود: «امامزاده سید حسین، بیشاپور، دشت برم و انارستان متعلق به شهرستان کازرون از قبل بوده و خواهد بود و اگر قرار باشد طرحی هم انجام شود این مناطق در کازرون باقی خواهد ماند و جدا نخواهند شد.»

آقای رضازاده گرچه با آرای نزدیک به ۳۶ درصد رأی‌دهندگان در انتخابات دهمین دوره وارد مجلس شد اما در کازرون، به خصوص به خاطر پیگیری تشکیل شهرستان جدید “کوه‌چنار” مخالفان زیاد دارد.

حدود یک سال پیش و پس از آنکه آقای رضازاده در یک پیام توئیتری خبر تشکیل شهرستان جدید را منتشر کرد شماری از شهروندان کازرونی با امضای نامه‌ای از رئیس مجلس علی لاریجانی خواستند به طور نیابتی نمایندگی کازرون را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نماینده کازرون در جمع خبرنگاران گفته که طرح تشکیل شهرستان “کوه‌چنار” متعلق به او نیست، سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد و نمایندگان قبلی این شهر در مجلس نیز آن را پیگیری کرده‌اند.

 

 

 

دیدگاه