علی مطهری خطاب به احمد جنتی: ورود به برجام وظیفه مجلس خبرگان نیست

  • 24 اردیبهشت 1397 - 13:02
علی مطهری خطاب به احمد جنتی: ورود به برجام وظیفه مجلس خبرگان نیست

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در واکنش به سخنان احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان در خصوص برجام نامه‌ای به او نوشت و در آن اعلام کرد که ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف مجلس خبرگان نیست.

علی مطهری در این نامه افزوده: «یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است.»

آقای مطهری نوشته: «وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است.»

احمد جنتی روز گذشته با انتشار بیانیه ای خواستار عذرخواهی حسن روحانی، رئیس جمهوری بابت خسارتهای وارده در برجام شد.

بیشتر بخوانید: رئیس مجلس خبرگان: روحانی بابت خسارت‌های وارده در برجام عذرخواهی کند

احمد جنتی در این بیانیه ضمن یادآوری لزوم «عدم اعتماد به دشمن» از رئیس جمهوری ایران خواسته است که به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز» رهبری از مردم عذرخواهی کند.

رئیس مجلس خبرگان همچنین از حسن روحانی خواسته است تجربه برجام را «چراغ راه آینده» قرار دهد.

احمد جنتی در این بیانیه که برخی رسانه ها آن را به عنوان بیانیه مجلس خبرگان منتشر کرده اند از دولت خواسته است شکایت از دولت آمریکا در «مجامع حقوقی جهانی» را در دستور کار خود قرار دهد. وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز خواسته است «تصمیمات لازم» را در مورد خروج ایالات متحده از توافق هسته ای اتخاذ کنند.

علی مطهری در خصوص این بخش از مواضع احمد جنتی نوشته: «در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رییس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟ همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟»

در همین حال شماری از اعضای مجلس خبرگان نیز گفته اند که این بیانیه مجلس خبرگان نیست و بیانیه شخصی احمد جنتی محسوب می شود.

احمد جنتی که علاوه بر ریاست مجلی خبرگان سمت دبیری شورای نگهبان را نیز برعهده دارد در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده است که در صورت عدم دریافت «تضمین های جدی و محکم» از کشورهای اروپایی خروج ایران از برجام «تکلیف شرعی» محسوب می شود.

مجلس خبرگان رهبری ایران ۸۸ عضو دارد که حسن روحانی یکی از اعضای آن است.

 

دیدگاه