واکنش‌ها به تصمیم ترامپ؛ اتحادیه اروپا برجام را «موثر و نتیجه بخش» می‌داند

  • 19 اردیبهشت 1397 - 8:43
واکنش‌ها به تصمیم ترامپ؛ اتحادیه اروپا برجام را «موثر و نتیجه بخش» می‌داند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران موثر و نتیجه بخش بوده است.

به گزارش یورو نیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پس از سخنرانی سه شنبه شب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که خروج ایالات متحده از واشنگتن را اعلام کرد بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد. فدریکا موگرینی همچنین تاکید کرد که انتظار دارد جامعه جهانی به اجرای برجام با وجود خروج آمریکا از این توافق ادامه دهد.

توسک: رویکرد مشترک اروپایی باید اتخاذ شود

از سوی دیگر دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید رویکرد مشترکی در مقابل تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ کنند. به گفته دونالد توسک رهبران اتحادیه اروپا هفته آینده دیدار خواهند کرد.

ترزا می‌: لندن به برجام پایبند است

ترزا می‌، نخست وزیر بریتانیا ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه مشترکی با رهبران آلمان و فرانسه بر تعهد لندن به برجام تاکید کرد. رهبران سه کشور اروپایی از همه طرف‌ها خواسته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشند و «مسئولانه» رفتار کنند.

نخست وزیر بریتانیا پس از سخنان رئیس جمهوری آمریکا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعضم آلمان گفتگو کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز تاکید کرده است که برلین تلاش خواهد کرد با وجود خروج آمریکا از برجام این توافق را «زنده» نگه دارد.

اوباما: تصمیم ترامپ اشتباهی جدی است

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ تصمیم او را «گمراه کننده» و «اشتباه جدی» خواند.

جان کری: تصمیم ترامپ امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند

جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ تاکید کرد که این تصمیم امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند. به گفته وزیر خارجه اسبق ایالات متحده خروج این کشور از برجام تندرو‌ها در ایران را تقویت می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد از تصمیم ترامپ عماقا ابراز نگرانی کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام از دیگر امضاءکنندگان این توافق خواست به توافق با ایران پایبند باشند. وی ضمن ابراز نگرانی عمیق از تصمیم دونالد ترامپ خواستار بررسی مسائل غیرمرتبط با برجام بدون پیش داوری شد.

واکنش کشورهای منطقه به تصمیم ترامپ

دولت ترکیه روز سه شنبه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از احتمال «مناقشات جدید» در منطقه ابراز نگرانی کرد. دولت سوریه نیز از «قویا» تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کرد. به گفته دمشق تصمیم دونالد ترامپ تنش‌ها در سطح جهان را افزایش می‌دهد.

در مقابل امارات متحده عربی از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد. عربستان سعودی نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که ایران با کسب منفعت اقتصادی از تعلیق تحریم‌های هسته‌ای دست به بی‌ثبات سازی منطقه زده بود.

دیدگاه