تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

حمایت بریتانیا از توافق اتمی ایران در پی ادعای تازه اسرائیل

  • 11 اردیبهشت 1397 - 9:01
حمایت بریتانیا از توافق اتمی ایران در پی ادعای تازه اسرائیل

پس از آنکه اسرائیل و آمریکا بار دیگر ایران را به دنبال کردن سلاح های اتمی متهم کردند، بریتانیا از توافق “خیلی مهم” با ایران موسوم به برجام حمایت کرده است.

به گزارش بی بی سی، اسرائیل پیشتر در روز دوشنبه ادعا کرد شواهدی دارد که نشان می دهد ایران در گذشته به طور مخفیانه به دنبال سلاح های اتمی بود، اتهامی که ایران رد می کند.

آمریکا گفت ادعاهای اسرائیل با یافته های سازمان های اطلاعاتی این کشور “سازگار” است.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت که بازرسانی که به عنوان بخشی از توافق اتمی تعیین شده اند “امکان تصدیق مستقل پایبندی ایران به توافق را فراهم می کنند که اهمیت حیاتی دارد.”

این سخنگو افزود: “ما هرگز در مورد ایران و برنامه اتمی آن کشور ساده اندیش نبودیم.”

بریتانیا، آلمان و فرانسه همچنان از این توافق که به امضای آمریکا، چین و روسیه هم رسیده است حمایت می کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه آنچه را که “فایل های سری اتمی ایران” نامید، علنی کرد.

او گفت هزاران صفحه سند که اسرائیل به دست آورده نشان می دهد که تهران جهان را در مورد نیات خود گمراه کرده بود.

ایران در واکنش گفت که افشاگری های اسرائیل تلاشی “بچگانه” برای نفوذ در تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد خروج از برجام است.

آقای ترامپ از امضاکنندگان اروپایی برجام خواسته است “عیب های وحشتناک” آن را برطرف کنند یا از تمدید تعلیق تحریم های ایران براساس آن خودداری خواهد کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت که اطلاعات اسرائیل “جزییات تازه و قانع کننده ای” درباره تلاش های ادعایی ایران برای توسعه “سلاح های اتمی قابل پرتاب با موشک” فراهم می کند.

کاخ سفید ابتدا در بیانیه ای در واکنش به اظهارات آقای نتانیاهو نوشته بود: “این با آنچه آمریکا مدت هاست می دانسته سازگار است – ایران یک برنامه اتمی قوی و مخفیانه دارد که قبلا سعی کرده از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند اما نتوانسته.”

با این حال کاخ سفید بعدا در بیانیه دومی “ایران یک برنامه اتمی قوی و مخفیانه دارد” را به ” ایران یک برنامه اتمی قوی و مخفیانه داشته” تغییر داد.

به گزارش تلویزیون ایران علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور گفته که امیدوار است آقای ترامپ “سر عقل بیاید و در برجام بماند.”

به گزارش خبرگزاری ایرنا عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران هم گفت: “این اقدام یک بار دیگر با نقاشی کارتونی در سازمان ملل نشان داده شد که موجب مضحکه نتانیاهو شد و او یک بار دیگر این اقدام را تکرار کرده و مدعی است ۵۵ هزار سند در انباری در شورآباد تهران به دست آورده است و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهانی هسته‌ای داشته است؛ اما نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند.”

او همچنین گفت: “اینکه نتانیاهو ۱۰ روز مانده به اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم رئیس جمهوری آمریکا است یا اینکه به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند و جالب است که همه در این رابطه بسیج شده‌اند و رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح به صحنه آمده است.”

 

دیدگاه