اخطار قانون اساسی نماینده شیراز در خصوص «برخورد زشت مامور» گشت ارشاد

  • 04 اردیبهشت 1397 - 15:48
اخطار قانون اساسی نماینده شیراز در خصوص «برخورد زشت مامور» گشت ارشاد

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی در خصوص کتک خوردن یک دختر از دست ماموران گشت ارشاد گفت: اخطار من با توجه به اصل ۸۴ قانون اساسی است. هر نماینده در برابر ملت مسئول است و اصول ۲۰ و ۲۲ از فصل سوم قانون اساسی درخصوص حقوق ملت است.

این نماینده مجلس افزود: ابتدا تشکر می‌کنم از آن ماموران نیروی انتظامی که از حقوق ملت صیانت می‌کنند و ماموریتشان را به نحو احسن انجام می‌دهند اما موازین اسلامی ما کاملا مشخص است، مگر غیر از این است که قرآن کرامت انسانی را مهم‌تر از حرمت کعبه قرار داده است. به بهانه حجاب و نهی از منکر، ترویج منکر می‌شود و حرمت انسان زیر سوال می‌رود. اشک‌های آن دختر و زجه آن در مقابل برخورد زشت مامور، مقابله با قانون گریزی بود.

او گفت: حضرت علی (ع) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه می‌فرمایند که شنیده‌ام دشمنم از پای دختری یهودی خلخالی کنده‌اند، اگر مرد مسلمانی به خاطر آن از غصه دق کند، رواست. برخورد زشت مامور ناجا با فردی مسلمان اگر نگوییم دق کنیم که بمیریم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم. زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می‌شویم.

آقای پارسایی افزود: تذکر من بر این است که با مامور خاطی برخورد صورت گیرد و از خانواده آن دختر دلجویی شود. باید اول ماموران ارشاد ما خودشان ارشاد شوند و چون این برخورد‌ها در فضای آزاد شکل می‌گیرد، انتظار بر این است که دقت و نظارت بیشری برای حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی صورت بگیرد.

چندی قبل ماموران گشت ارشاد در تهران، دختری را به بهانه اینکه او را «بد پوشش» می‌پنداشته‌اند، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی که حاوی تصاویر ضرب و شتم دختری جوان توسط نیروهای انتظامی گشت ارشاد به دلیل نوع پوشش است، پس از آنکه طی ساعات گذشته بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت، در ‌‌نهایت مقام‌های رسمی را نیز وادار به واکنش کرد.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس از پیگیری این ماجرا خبر داده و گفته که با حمیدرضا اشراق، معاون پارلمانی ناجا در خصوص فیلم درگیری مامور گشت ارشاد با دختر جوان سخن گفته: من بعد از دیدن فیلم درگیری ماموران گشت ارشاد، با دخترخانمی که در رسانه‌ها منتشر شده با سردار اشراق تماس گرفتم، ایشان به من گفتند که فیلم را ندیده‌اند. من بلافاصله فیلم را برایشان فرستادم. آقای اشراق بعد از چند ساعتی تماس گرفتند و گفتند که کار مامور ما اشتباه شده بوده و نباید این اتفاق می‌افتاده.

خانم سیاوشی افزود: تاکید معاون پارلمانی ناجا این بود که پیش از این دستور داده‌اند که اگر مقاومت شدید از افراد در مواجهه با گشت ارشاد دیده شود باید او را‌‌ رها کنند اما متاسفانه همکاران ما زیاد ماجرا را ادامه داده‌اند و نباید این اتفاق می‌افتاد.

همچنین در واکنشی دیگر به این رخداد معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در توئیتی این رفتار نیروهای انتظامی را فاقد توجیه دانست.

در همین حال خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که به دنبال انتشار فیلمی از نحوه برخورد نامتعارف مامور نیروی انتظامی گشت ارشاد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دستور بررسی جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه را صادر کرده است.

دفتر سخنگوی نیروی انتظامی نیز اعلام کرده: «پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند.»

با این حال صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در جلسه مسئولان عالی قضایی نسبت به رفتار مامور گشت ارشاد در ضرب و شتم زن جوانی در پارک و برخورد‌ مسئولان سیاسی و انتظامی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: « نیروی انتظامی به هیچ عنوان نباید یک قدم هم عقب نشینی کند.»

دیدگاه