«فعالان محیط زیست برای خدمت به میهن و حفظ طبیعت تلاش می‌کردند»

  • 03 اردیبهشت 1397 - 8:33
«فعالان محیط زیست برای خدمت به میهن و حفظ طبیعت تلاش می‌کردند»

حدود ۷۵۰ تن از استادان دانشگاه، فعالان و تشکل‌های محیط زیستی و هنرمندان در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور شهادت داده‌اند که ۱۳ فعال محیط زیستی بازداشتی برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت ایران تلاش می‌کرده‌اند و هیچگونه فعالیت شبهه انگیزی نداشته‌اند.

به گزارش سایت زیست بوم، در این نامه آمده: «حیرت‌آور است که تمامی فعالیت‌ها و تلاش‌های به‌حق جامعه محیط‌زیستی ایران در چند دهه اخیر برای آگاه سازی افکار عمومی و مقابله با بحران آب، تغییر اقلیم، نابودی تنوع زیستی و سایر مشکلات زیست محیطی که مستلزم ارتباط با اساتید، دانشگاه‌ها و سمن‌های خارجی، پایش و نمونه‌برداری از عرصه‌های طبیعی با تجهیزاتی همچون دوربین‌های تله‌ای و نیز فعالیت تحقیقاتی و اجرایی در پروژه‌های رسمی و مورد تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت امور خارجه و سازمان جنگل‌ها و مراتع مانند پروژه منارید و یا جذب کمک مالی برای پروژه‌های حفاظتی از نهادهای دست‌اندرکار بوده، اینک مشکوک و مجرمانه تلقی شده‌اند.»

امضاکنندگان این نامه از حسن روحانی خواسته‌اند که «در جهت تحقق حقوق متهمین زندانی، به‌منظور جلوگیری از خدشه دار شدن حیثیت بازداشت شدگان توسط برخی رسانه‌های خاص با طرح اتهامات ثابت نشده، زمینه دادرسی شفاف و بهره‌مندی آزادانه این افراد از حق داشتن وکیل دادگستری، ملاقات حضوری و تماس تلفنی با خانواده‌ها فراهم شود و دلایل بازداشت افراد نام‌برده در این نامه به‌روشنی اعلام و از وارد ساختن اتهامات ثابت نشده در رسانه‌ها و فضای عمومی تا پیش از روشن شدن وضعیت آن‌ها جلوگیری شود.»

این فعالان همچنین از نامشخص بودن وضعیت و محل نگهداری برخی از بازداشتی‌ها انتقاد کرده و از حسن روحانی خواسته‌اند با برداشتن فضای امنیتی از فعالیت‌های محیط زیستی کشور زمینه بهره‌مندی این افراد از حقوق ابتدایی شهروندی و حق داشتن وکیل را فراهم کند.

هدیه تهرانی، رخشان بنی‌اعتماد، مرضیه برومند، رامبد جوان، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، علی مصفا، لیلی گلستان، اسماعیل کهرم، رضا کیانیان، رضا عطاران، میترا حجار و باران کوثری از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

حدود سه ماه قبل ۸ نفر از کار‌شناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست در تهران بازداشت شدند. کاووس سید امامی نیز یکی از آن‌ها بود که به دلیل آنچه از طرف مسئولان خودکشی اعلام شد، در زندان درگذشت.

بعد از این رخداد ۶ فعال محیط زیستی دیگر هم در استان هرمزگان بازداشت شدند که با گذشت نزدیک به ۶۰ روز از این بازداشت گروه دوم، هنوز هیچ خبری از محل نگهداری و وضعیت این بازداشتی‌ها وجود ندارد.

در همین حال محمد رضا تابش، نماینده مجلس نیز اعلام کرده برخی دستگاه‌ها تعدادی از این افراد را متهم به جاسوسی کرده‌اند اما نظرات کار‌شناسی وزارت اطلاعات بر خلاف آن‌ها است.

مرتضی آریا‌نژاد، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی حمیدی، حسن راغ، سام رجبی، عارف زارع، محمد زارع، علیرضا فرهاد‌زاده، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و حمیده کاشانی دوست فعالانی هستند که توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

دیدگاه