«بازداشت سعید مرتضوی»

  • 01 اردیبهشت 1397 - 9:45
«بازداشت سعید مرتضوی»

وب سایت انصاف نیوز خبر داده که سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران بازداشت شده است. بر اساس گزارش این وب سایت، او در شهرری بازداشت شده است.

سعید مرتضوی، ۵آذرماه۹۶ بر اساس رای شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر تهران به دو سال زندان محکوم شده بود ولی علیرغم پیگیری‌های شاکیان، حکم اجرا نمی‌شد. هفته گذشته، پس از اینکه محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد نتوانسته‌اند سعید مرتضوی را پیدا کنند، برخی شهروندان اقدام به چاپ پوسترهایی کردند که در آن از سعید مرتضوی به عنوان «تحت تعقیب» نام برده شده بود. این پوستر‌ها در نقاط مختلف تهران و برخی شهرهای دیگر نصب شدند و مردم خواستار پیدا کردن مرتضوی و بازداشت او بودند.

میرمجید طاهری، وکیل مدافع اولیای‌ دم محسن روح‌الامینی یکی از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک اسفند سال گذشته گفته بود که حکم جلب سعید مرتضوی برای اجرای محکومیت دو سال حبسش به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.

«محسن روح‌الامینی»، «محمد کامرانی» و «امیر جوادی‌فر» سه ‌بازداشتی‌ای‌ بودند که ١٨ تیر ٨٨ بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک اعزام شدند و بر اثر شدت جراحات و عفونت فوت کردند.

مسئولان بازداشتگاه علت فوت آنها را «مننژیت» اعلام کردند. مرتضی احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی بعدا در گفت‌وگویی فاش کرد که انتقال بازداشتی‌های حوادث ٨٨ به کهریزک با اصرار سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران بوده.

از هشتم ‌اسفند ٩١ هم دادگاه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، علی‌اکبر حیدری‌فرد، دادیار و حسن حداد‌ دهنوی، معاون امنیت وقت دادستان تهران که هر سه از قضاوت معلق‌ شده‌ بودند، آغاز شد و اول‌ خرداد ٩٢ بعد از ١١ جلسه پایان یافت.

اتهامات سعید مرتضوی در این دادگاه، معاونت در قتل، مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف‌واقع بود. او به دلیل بازداشت غیرقانونی افراد و انتقال آنها به کهریزک به انفصال‌ دائم از خدمات قضائی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

سعید مرتضوی همچنین به علت تنظیم گزارش خلاف‌واقع به پرداخت مبلغ ۲۰۰‌ هزار تومان جریمه محکوم شد اما شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور این اتهام را وارد ندانست و در نهایت مرتضوی از این اتهام تبرئه شد.

او از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر هم تبرئه شد، اما بابت همین مورد اتهامی در شکایت خانواده محسن روح‌الامینی محکوم شده است. شکایت خانواده روح‌الامینی در ‌این ‌مورد اتهامی، ضمیمه پرونده نشده بود و جداگانه رسیدگی شد تا اینکه بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر منجر به صدور حکم دو سال حبس شد. این همان حکمی است که به مرحله اجرا رسید.

 

دیدگاه