حمایت گروه بزرگی از کارشناسان امنیت ملی آمریکا از حفظ برجام

  • 07 فروردین 1397 - 7:37
حمایت گروه بزرگی از کارشناسان امنیت ملی آمریکا از حفظ برجام

گروهی فراجناحی شامل بیش از یکصد کارشناس امنیت ملی آمریکا استدلال کرده اند که خروج از توافق اتمی ایران، برجام، هیچ دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.

به گزارش نیویورک تایمز این گروه شامل مقام های بازنشسته نظامی و چهار سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در بیانیه ای ۱۰ دلیل مشخص را در فواید حفظ برجام برشمرده اند.

تاکید بازرسان سازمان ملل بر اجرای موفق برجام، حفظ روابط نزدیک با متحدان اروپایی و امکان رسیدن به توافقی اتمی با کره شمالی از دلایلی است که این گروه تحت عنوان “ائتلاف ملی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی” به آنها اشاره کرده است.

آنها نوشتند: “رئیس جمهور ترامپ باید تعهد خود به توافق اتمی ایران را حفظ کند. این کار فواید قابل توجهی خواهد داشت و دست آمریکا را در رسیدگی به کره شمالی و همچنین ایران تقویت می کند. به علاوه این کار باعث تقویت اعتبار حرف آمریکا و نفوذ بیشتر آن به عنوان یکی از رهبران جهان می شود. خروج از این توافق تامین کننده هیچ هدفی در زمینه امنیت ملی نیست.”

این نامه درحالی منتشر می شود که کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر هشدار داد احتمال دارد رئیس جمهور آمریکا تا کمتر از دو ماه دیگر تصمیم به خروج از این توافق بگیرد.

راج شاه، معاون سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه با تاکید بر این موضع که دونالد ترامپ همواره برجام را یکی از بدترین توافق‎های بین‎المللی تاریخ آمریکا خوانده است، گفت: “او خواهان اعمال تغییراتی در این توافق در سطح کنگره آمریکا و متحدان اروپایی ما شده است. اگر تغییرات انجام نشود، او آماده است که به طور بالقوه از توافق خارج بشود.”

گروه امضاکننده نامه تازه طیف وسیعی از چهره های برجسته دیپلماتیک و نظامی از دو حزب دمکرات و جمهوری خواه با ده ها سال سابق کار در زمینه سیاست خارجی را در بر می گیرد.

برنت اسکوکرافت مشاور سابق امنیت ملی، ژنرال مایکل هیدن مدیر سابق سازمان امنیت ملی و سازمان اطلاعات ملی، ریچارد لوگار و سم نان سناتورهای سابق، دریابد ویلیام فالون فرمانده سابق “فرماندهی مرکزی” ارتش آمریکا و رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در کشورهای مختلف خاورمیانه از امضاکنندگان نامه هستند.

توافق اتمی ایران و قدرت ها که در سال ۲۰۱۵ امضا شد بخش های حساس برنامه اتمی ایران را در قبال تعلیق تحریم های اتمی متوقف کرده است.

اما دولت ترامپ با برجام مخالف است که می گوید به دلیل “نقض روح” آن از سوی ایران از جمله به خاطر دنبال کردن برنامه موشک های بالستیک است.

متحدان اروپایی آمریکا با دولت ترامپ اشتراک نظر دارند که برنامه موشکی ایران مایه نگرانی است اما می گویند باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر اسرائیل و عربستان از موضع دولت ترامپ در قبال برجام کاملا حمایت کرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا باید تا روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) درباره تمدید لغو تحریم‌های هسته ای آمریکا علیه ایران تصمیم بگیرد.

دیدگاه