جهانگیری می‌گوید احتمالا سال آینده حصر برداشته می‌شود

  • 28 اسفند 1396 - 7:28
جهانگیری می‌گوید احتمالا سال آینده حصر برداشته می‌شود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره رفع حصر گفت: “برخی این تصور را داشتند که پایان سال٩۶ تصمیم رفع حصر نهایی شود ولی اتفاقی رخ نداد اما انشاءالله برای سال آینده این مهم هم رخ می‌دهد.”

به گزارش ایلنا، آقای جهانگیری تاکید کرد که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ و زهرا رهنورد، همسر موسوی از بهمن ماه ۸۹ تاکنون بدون محاکمه و حکم قضائی در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

علی مطهری، نماینده تهران و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی بهمن ماه گفته بود مقامات امنیتی و اطلاعاتی قول داده‌اند که تا پایان سال جاری تکلیف این موضوع را روشن کنند.

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید مجلس و عضو “کمیته رفع حصر”، روز ۷ اسفندماه با اشاره به این که سران سه قوه نسبت به “رفع حصر” نظر مساعدی دارند به خبرگزاری کارگری ایلنا گفت آنها به دنبال تمهیداتی هستند تا “به زودی حصر به پایان برسد”.

علی مطهری به تازگی و ضمن خودداری از نام بردن از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی که مقامات آنها وعده پایان دادن به بازداشت خانگی موسوی، کروبی و رهنورد تا نوروز را داده‌اند، آنها را به “خلف وعده” متهم کرد و گفت که به “رفع حصر” در چند روز باقی مانده از سال امیدی ندارد.

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه واپسین نشست هیئت وزیران در سال ۹۶ به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم کشور با چالش‌های بزرگی روبروست که برخی از آنها از جمله موضوع آب و محیط زیست به تعبیر اقتصاددانان تبدیل به ابرچالش شده است. امروز مشاهده می‌کنیم که در مساله آب موضوع در حال تبدیل شدن به مسائل امنیتی است.»

جهانگیری می‌گوید در حال حاضر ایران در مسائل اقتصادی از جمله نظام بانکی، بودجه، اشتغال و بیکاری نیز با چالش‌هایی روبرو است و این چالش‌ها در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز وجود دارد که باید “به طور جدی” به آنها پرداخت.

اختلاف بر سر تلگرام در بالاترین سطح؟

در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی نیز درباره احتمال فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام از ابتدای سال آینده منتشر شد و دو نماینده مجلس ۲۶ اسفند اعلام کردند که خبر تصمیم شورای‌عالی فضای مجازی درباره این موضوع را هفته گذشته شنیده‌اند.

معاون اول رئیس دولت دوازدهم در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها گفت: «تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ تلگرام در شورای عالی فضای مجازی انجام می شود و من خبر دقیقی از این موضوع ندارم اما می‌دانم که رئیس‌جمهوری تا الان روی این موضوع جدی هستند و معتقدند که نباید محدودیتی در زمینه فضای مجازی به وجود بیاید.»

پس از حرکت‌های اعتراضی در دی‌ماه شبکه تلگرام، که اخبار، عکس‌ها و ویدئوهای معترضان بیش از دیگر پیام‌رسان‌ها در آنجا منتشر می‌شد، برای چند روز فیلتر شد.

حسن روحانی ۱۸ دی‌ماه در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی به شدت با دائمی شدن فیلترینگ فضای مجازی مخالفت کرد و گفت با این کار اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر به خطر می‌افتد.

دیدگاه