سناتور ارشد جمهوری‌خواه: ترامپ از برجام خارج می‌شود

  • 28 اسفند 1396 - 7:32
سناتور ارشد جمهوری‌خواه: ترامپ از برجام خارج می‌شود

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید که انتظار دارد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه مه از برجام خارج شود.

به گزارش بی بی سی، آقای کورکر امروز (یکشنبه ۱۸ مارس، ۲۷ اسفند) در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت: “توافق هسته‌ای ایران موضوع دیگری است که در ماه مه مطرح خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که تمدید شود.”

“من فکر می کنم پرزیدنت ترامپ احتمالا از این توافق فاصله خواهد گرفت مگر اینکه شرکای اروپایی واقعا بر سر یک چارچوب مشترک به توافق برسند اما من احساس نمی‌کنم که آنها چنین کاری بکنند.”

دو روز پیش خبرگزاری رویترز خبر داد که مدارکی به دستش رسیده که نشان می‌دهد آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کرده‌اند اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در سوریه تحریم‌های تازه‌ای را علیه این کشور وضع کند.

به گزارش رویترز هدف قدرت‌های اروپایی این است که آمریکا را مجاب کنند تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

رییس جمهور آمریکا تقریبا دو ماه پیش هشدار داد که قصد دارد “نقص‌های فاحش برجام را اصلاح کند” و اگر این نقایص برطرف نشود از برجام خارج خواهد شد.

او رفع تحریم‌های ایران را در ماه ژانویه برای یک دوره دیگر تمدید کرد اما همان موقع اعلام کرد این “آخرین بار” است که این اتفاق می‌افتد؛ مگر آنکه شرایط مورد نظر او درباره برجام و برنامه موشکی برآورده شود.

۲۲ اردیبهشت یا ۱۲ ماه مه موعد تمدید رفع تحریم‌های ایران است. بسیاری ابراز نگرانی کردند که آیا آقای ترامپ توافق هسته‌ای را بار دیگر تمدید خواهد کرد.

همین سوال از سناتور کورکر پرسیده شد و او پاسخ داد که “بله من اینطور فکر می‌کنم” که ترامپ از برجام خارج خواهد شد.

در تحولی دیگر رند پل، سناتور جمهوریخواه گفته است او به مایک پمپئو رییس سابق سیا که نامزد وزارت خارجه آمریکا است رای نخواهد داد چون فکر می‌کند “کسی به دنبال تغییر رژیم در ایران است نامزد مناسبی برای وزارت خارجه نیست.”

آقای ترامپ چند روز پیش به شکلی ناگهان رکس تیلرسون وزیر خارجه خود را که طرفدار برجام بود اخراج کرد.

گفته می‌شود که او به‌زودی هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی خود را که او هم طرفدار برجام است، برکنار کرده و جان بولتون را به جای او منصوب خواهد کرد. آقای بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در زمان دولت جورج بوش و از مخالفان شناخته شده ایران است.

دیدگاه