ماجرای هدیه مالی به مریم شریعتمداری چه بود؟

  • 28 اسفند 1396 - 7:39
ماجرای هدیه مالی به مریم شریعتمداری چه بود؟

در شبکه‌های اجتماعی بحثی داغ درباره هدیه‌ای در گرفته که به اسم زهرا رهنورد، که در حصر خانگی است، به مریم شریعتمداری، یکی از زنان معترض به حجاب اجباری داده شده است.

مریم شریعتمداری، یکی از زنانی است که در خیابان انقلاب تهران روسری خود را به نشانه اعتراض از سر برداشت و با واکنش پلیس روبرو شد. تصویر هل دادن او توسط یک مأمور پلیس به یکی از خبرسازترین تصاویر “دختران خیابان انقلاب” تبدیل شد.

خانم شریعتمداری شنبه ۲۶ اسفند، در توییتر خود با هشتگ “انقدر_وقیحانه” عکسی از پاکتی با تعدادی ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی منتشر کرد و گلایه کرد که بسته‌ای به عنوان هدیه دریافت کرده که در آن مبلغی پول بوده است. به گفته خانم شریعتمداری به او گفته شده بود که این هدیه از طرف زهرا رهنورد به او داده شده است.

اما زهرا موسوی، دختر خانم رهنورد در توییتر خود ارسال چنین هدیه‌ای را تکذیب کرد و نوشت: “آنچه که بارها گفتیم و مشخص است این‌که ارتباط والدین ما با بیرون قطع است و طبعا و قطعا چنین هدیه‌ای هم از سوی هیچکدام از والدین ما نه به ایشان و نه هیچکس دیگر در سال‌های حصر داده نشده است”.

شهرزاد همتی، خبرنگاری که واسطه رساندن هدیه بوده، توضیح داد که هدیه را دو فعال سیاسی به او داده بودند تا به دست خانم شریعتمداری برسد. خانم همتی در توییتی نوشته است که “فعالین به نام و نیت محصوران این اقدام را انجام داده بودند”.

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه ‌نگار و فعال حقوق زنان که پرونده “دختران انقلاب” را دنبال می‌کند، کسی است که در جریان دادن هدیه بوده، و به گفته خودش به ارسال کنندگان برای ارتباط با خانم شریعتمداری کمک کرده است. او هم در توییتر توضیح داده که از محتوای بسته اطلاعی نداشته است.

مصطفی تاجزاده، فعال سرشناس اصلاح‌طلب در مصاحبه با ژیلا بنی‌یعقوب گفته است که عیدی دادن به زندانیان سیاسی و مدنی و خانواده‌های آنها چند سال است که رسم شده و این هدیه‌ها، به گفته او “به نام بزرگان” داده می‌شود.

تصویر هل دادن مریم شریعتمداری توسط مأمور پلیس خبرساز شد

گلایه مریم شریعتمداری از هدیه نقدی، واکنش هواداران حکومت را برانگیخت که گفتند این نشانه‌ای است بر اینکه بعضی معترضان به حجاب اجباری، پول گرفته‌اند.

بعضی کاربران توییتر هم ‌گفتند از این که در زمان اعتراض‌های “دختران خیابان انقلاب” از خانم شریعتمداری حمایت کرده‌اند، پشیمان هستند.

در پی این انتقادها و همین طور ابراز تردید درباره اصالت صفحه توییتر خانم شریعتمداری، او شب گذشته در توییتر با انتشار فیلمی ماجرا را توضیح داد و گفت هیچ گاه فعالیت سیاسی و علاقه‌ای به این نوع فعالیت نداشته است.

او گفت هدفش از علنی کردن ماجرای اسکناس‌ها بیان “حقیقت” بوده است: “برای من حقیقت از همه‌چیز با ارزش‌تر است؛ چه حقیقت از تو قهرمان بسازد چه این‌که بقیه از تو متنفر شوند و به تو پشت کنند.”

خانم شریعتمداری که با وثیقه از زندان بیرون آمده خطاب به این کاربران توییتر گفت: “نه آن زمان که پلیس من را پرت کرد به فکر قهرمان شدن بودم نه زمانی که توییت می‌کردم، به فکر منفورشدن بودم. هیچ کدام از اینها نباید باعث شود که حقیقت را پنهان کنیم.”

دیدگاه