گلایه احمدی‌نژاد از وضعیت کشور

  • 28 اسفند 1396 - 7:43
گلایه احمدی‌نژاد از وضعیت کشور

وبسایت دولت بهار که خبرهای مربوط به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق را منعکس می‌کند متن دو نامه او به رهبر انقلاب را منتشر کرده است.

این نامه‌ها در ۳۰ بهمن و ۲۲ اسفند امسال نوشته شده‌اند و حاوی گلایه از اوضاع کشور و همچنین پیشنهادهایی برای “برون رفت از وضع پیچیده و سخت موجود” هستند.

آقای احمدی‌نژاد در نامه اول (۳۰ بهمن) نوشته: “امروز نارضایتی عمومی از عملکرد نظام، بسیار بالا و جدی است و به سرعت در حال گسترش به اصل انقلاب است.”

در این نامه آمده: “چگونه امکان دارد از تبعیض و ظلم حاکم بر برخی از مراکز به خصوص در دستگاه قضایی و برخوردهای تند امنیتی و قضایی با گروهی از مردم و جوانان به صرف انتقاد، اعتراض یا مخالفت با برخی اشخاص یا رفتارها، اطلاع داشت و ساکت بود…متاسفانه طی چند دهه، سه سیاست رفتاری در کنار اشکالات متعدد ساختاری، باعث تداوم و تعمیق مشکلات و انباشت نارضایتی عمومی گردیده است. سیاست اول، امنیتی کردن و بستن فضای کشور است. سیاست دوم، تبلیغ و ادعای این امر است که همه جا بدتر از ایران یا حداکثر شبیه ایران است، پس همه باید ساکت و شاکر باشند و سیاست سوم عدم شفافیت در امور مهم و پنهان داشتن مسائل اساسی از مردم بوده است.”

آقای احمدی‌نژاد در این نامه به وضعیت زندان‌های ایران هم اشاره کرده است: “آیا اطلاع روشنی به شما رسیده است که در زندان ها چه می‌گذرد و چه بر سر جوانانی که به دلیل اعتراض به وضع موجود، زندانی شده‌اند، می‌آید؟”

این دو نامه پیش از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون اجرایی او در زمان ریاست جمهوری نوشته شده‌اند.

رئیس جمهور سابق ایران در نامه دوم خود که ۲۲ اسفند نوشته عمدتا دغدغه‌های اقتصادی را محور قرار داده و در این زمینه پیشنهادهایی هم کرده است از جمله “ممنوعیت دخالت و سیطره نهادهای امنیتی و نظامی در اقتصاد” ایران.


محور بعضی پیشنهادات محمود احمدی‌نژاد:

  • اصلاح نظام بانکی
  • توزیع عادلانه منابع عمومی
  • عمومی شدن واگذاری ثروت دولت
  • ممنوعیت دخالت و سیطره نهادهای امنیتی و نظامی در اقتصاد
  • کوچک شدن دولت
  • اصلاح ساختار تامین اجتماعی و قانون کار
  • توسعه صنعتی

انتشار متن این دو نامه درست یک روز پس از بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون سابق و از چهره‌های نزدیک به آقای احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این بازداشت در اطلاعیه‌ای گفت که مسئولیت سلامت آقای مشائی برعهده مقام‌های قضایی است و باید هرچه زودتر آزاد شود.

کمتر از یک هفته پیش هم حمید بقایی، معاون اجرایی او در زمان ریاست جمهوری، برای اجرای حکم خود به زندان منتقل شد.

آقای بقایی به پانزده سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق محکوم شده است.

یکی از اتهام‌های حمید بقایی اختلاس سه و نیم میلیون یورویی است که ادعا می‌شود سپاه قدس برای توزیع میان سران کشورهای آفریقایی به او داده بود.

در ماه‌های اخیر، آقای احمدی‌نژاد و حلقه یارانش بارها مسئولان عالی نظام بخصوص قوه قضاییه را بی‌پرده مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اژه‌ای: اقدامات احمدی‌نژاد و یارانش با آمریکا و اسرائیل یکی است

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهار نظرهای محمود احمدی‌نژاد و سخنان اسفندیار مشایی گفته: “بخشی از جریان سازی ها همراهی با دشمن است. عمل آنها با شیطان بزرگ (آمریکا) و اسرائیل یکی است. می خواهند از رسیدگی به مفاسدشان جلوگیری کنند. کسانی که قانون را بر نمی تابند مصداق صریح دیکتاتور هستند.این پرونده طی ماهها تحقیق شده و در دادگاه بدوی رسیدگی شده، هر مدرکی می خواستند ارائه دادند.”

دیدگاه