وزیر اطلاعات: بدون برجام صادرات نفت و غنی‌سازی متوقف می‌شد

  • 25 اسفند 1395 - 21:17
وزیر اطلاعات: بدون برجام صادرات نفت و غنی‌سازی متوقف می‌شد

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در تشریح دستاوردهای توافق هسته‌ای تاکید کرد که بدون این توافق صادرات نفت به صفر می‌رسید. او افزود بدون اجرای برجام ذخیره اورانیوم طبیعی ایران تمام می‌شد و ادامه غنی‌سازی ممکن نبود.

وزیر اطلاعات دولت یازدهم می‌گوید، ایران پیش از انقلاب ۵۵۰ تن اورانیوم طبیعی (کیک زرد) از خارج وارد کرده که در آغاز کار این دولت ۵۰ تن آن بیشتر باقی نمانده بود. کیک زرد مواد اولیه تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود.

هنگامی که علوی قصد داشت این سخنان را در برنامه زنده تلویزیونی بیان کند، مجری برنامه تلاش کرد تا مانع سخنان او شود اما موفق نشد.

به گفته‌ وزیر اطلاعات مقدار کیک زردی که در سال ۹۲ در اختیار ایران بود تنها خوراک سه ماه کارخانه  تولید گاز UF6 اصفهان را تامین می‌کرد و تلاش دولت‌های نهم و دهم برای دور زدن تحریم‌ها و تهیه آن از بازار سیاه به جایی نرسید و “در چندین مورد” محموله هنگام بارگیری لو رفت.

تعطیلی تاسیسات هسته‌ای بدون برجام

علوی شامگاه سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: «اگر توافق هسته‌ای به سرانجام نمی‌رسید با پایان یافتن ۵۰ تن کیک زرد ذخیره، همه تأسیسات تعطیل می‌شد؛ زیرا سانتریفیوژها قادر به کار نبودند.»

وزیر اطلاعات تاکید کرد که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا کنون ۳۴۰ تن کیک زرد خریداری و وارد ایران شده و اگر توافق هسته‌ای حاصل نشده بود با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا این کار انجام نمی‌شد.

منتقدان دولت ادعا می‌کنند که توافق هسته‌ای برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را به تعطیلی کشانده و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است. علوی می‌گوید الان نه تنها سانتریفیوژها کار می‌کنند که تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و بهینه‌سازی ناوگان هواپیمایی نیز برداشته شده‌اند.

وزیر اطلاعات نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود تصریح کرد که توافق هسته‌ای “صدها دستاورد” داشته اما زمان لازم است که همه آنها نتیجه دهد و اثر خود را بر سر سفره مردم بگذارد. او افزود: «اقتصاد کشور ما با تحریم‌ها چندین سال آسیب دیده است و برطرف شدن این آسیب‌ها زمان‌بر است.»

دیدگاه