«اعتراض به اعمال خشونت علیه دراویش»

  • 12 اسفند 1396 - 18:56
«اعتراض به اعمال خشونت علیه دراویش»

بازداشت ده‌ها تن از دراویش گنابادی در جریان حوادث خشونت‌بار خیابان پاسداران تهران واکنش تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و فعالان جامعه مدنی را برانگیخته است.

به گزارش امتداد، ۸۳ تن از این فعالان در بیانیه خود از حاکمیت خواسته‌اند تا در برابر اعتراضات مردمی خوبشتنداری کند و از‌ خشونت پرهیز کند. آنها همچنین با تاکید بر رعایت حقوق اساسی بازداشت‌شدگان خواستار رسیدگی به وضعیت صدمه‌دیده‌گان از این حوادث شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده: بازداشت تعدادی از مردان و زنان درویش گنابادی درپی اعتراضات اخیر ایشان در خیابان پاسداران تهران و نیز انتشار تصاویری از نحوه دستگیری آنها توسط تعدادی از ماموران لباس شخصی در کنار برخی از ماموران نیروی انتظامی که نشانگر اعمال خشونت نابجا است بی تردید حکایت از نقض حقوق قانونی و اولیه این بازداشت شدگان به عنوان متهم دارد. متاسفانه با گذشت چند روز از بازداشت تعداد کثیری از دراویش اکنون اخبار ناگواری در مورد وضعیت سلامتی و نوع نگهداری آنها در بازداشت گاهها به گوش می رسد که موجبات نگرانی خانواده ها و نیز ناظران دغدغه مند را فراهم کرده است.

 

در جریان خشونت‌های دوشنبه ۳۰ بهمن در خیابان هفتم گلستان تهران در منطقه پاسداران تهران ۳ عضو نیروی انتظامی و یک بسیجی جانشان را از دست دادند. شماری از دراویش نیز در جریان این درگیری ها بازداشت شدند.

در ماه‌های گذشته چالش بین نهادهای رسمی و برخی دراویش به تهران و اطراف منازل نورعلی تابنده، قطب [رهبر] دراویش گنابادی کشیده شده. این درحالی است که این سلسله صوفی، یکی از متشرع‌ترین گروه‌های اهل طریقت در ایران به شمار می‌رود.

فشارها بر دراویش گنابادی از سال ۱۳۸۴ با تخریب حسینیه هایشان افزایش یافت.

سلسله نعمت اللهی

سابقه سلسله نعمت اللهی به شاه نعمت الله ولی از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی) باز می گردد که در ماهان کرمان مدفون است.

پیروان این سلسله طریقت در قرن نوزدهم به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلیشاهی) و صفی علیشاهی (صفائی) تقسیم شدند که شاخه گنابادی در شیوه های خود تفاوت‌هایی با دو شاخه دیگر دارد و به اهل شریعت نزدیکتر است، تا آنجا که مکان‌های تجمع این سلسله به جای خانقاه حسینیه نامیده می شود و مشایخ آن به جای اخذ اجازه ذکر، مجوز اقامه نماز می گیرند.

دیدگاه