کارشناسان سازمان ملل خواهان تحقیق در خصوص مرگ کاووس سیدامامی شدند

  • 05 اسفند 1396 - 20:06
کارشناسان سازمان ملل خواهان تحقیق در خصوص مرگ کاووس سیدامامی شدند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از بازداشت فعالان محیط زیست، طرح اتهاماتی چون “جاسوسی” و “اقدام علیه امنیت ملی” علیه آنها را غیرقابل فهم و موجب نگرانی دانسته‌اند. آن ها همچنین خواهان تحقیقات مستقل و موثر در خصوص مرگ کاووس سیدامامی یکی از فعالانی هستند که در زندان جانش را از دست داد.

بیانیه‌ای از سوی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در انتقاد از اتهام جاسوسی علیه فعالان زیست محیطی ایران منتشر شده که مقامات ایران را به توقف پیگرد فعالان زیست محیطی فرامی‌خواند. این بیانیه واکنشی است به مرگ کاووس سیدامامی، بنیان‌گذار و مدیر “موسسه حیات وحش میراث پارسیان” که در بازداشتگاه جان باخت و علت مرگش خودکشی اعلام شد.

در این بیانیه آمده است: «ما هم اکنون نگران این هستیم که مقامات ایرانی افراد فعال را که به صورت مسالمت‌آمیز فعالیت می‌کنند، به دلیل کارهای علمی ارزشمند آنها بازداشت کنند. فهم این که چطور حفاظت از گیاهان و زندگی جانوران ایرانی به جرم‌هایی مانند جاسوسی و اقدام علیه منافع ایران مرتبط سازیم، دشوار است.»

جان اچ کنوکس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه استفاده از محیط امن، پاک، سالم و پایدار، دیوید کی، گزارشگر ویژه در امر ارتقاء و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان، میشل فارست، گزارشگر ویژه در امر وضعیت مدافعان حقوق بشر و حوزه آنتونیو گووارا برمودز، مدیر کارگروه بازداشت‌های خودسرانه، از کارشناسانی هستند که در ارتباط با فعالان زیست محیطی بازداشت شده، با مقامات ایرانی در تماس بوده‌اند.

آنها بازداشت و مجازات فعالان محیط زیست را قابل توجیه ندانسته و افزوده‌اند: «در هیچ کجای جهان از جمله ایران، حفاظت از محیط زیست نباید جاسوسی و یا به عنوان یک جرم محسوب شود.»

به جز کاووس سیدامامی که به مرگی مشکوک در زندان اوین درگذشت، شش فعال دیگر محیط زیست از موسسه “حیات وحش میراث پارسیان” همچنان به اتهام جاسوسی در زندان هستند. به تازگی سه فعال دیگر هم در استان هرمزگان بازداشت شده اند. کارشناسان سازمان ملل بی‌خبری از بازداشت شدگان و مشخص نبودن دسترسی آنها به وکیل را نیز نگران کننده خوانده‌اند.

دیدگاه