تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

بازداشت شمار دیگری از فعالان محیط زیستی؛ یک ماه از بازداشت ۶ فعال محیط زیست گذشت

  • 04 اسفند 1396 - 19:40
بازداشت شمار دیگری از فعالان محیط زیستی؛ یک ماه از بازداشت ۶ فعال محیط زیست گذشت

امروز ۴ اسفند دقیقاً یک ماه است که ۶ فعال محیط زیست از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. چند روز قبل هم سه فعال محیط زیست در بندر لنگه استان هرمزگان بازداشت شدند.

حسن راغ، عارف زارع و حسن زارع که به تازگی بازداشت شده‌اند از جمله فعالانی بوده‌اند که برای حیوانات آبشخور می‌ساخته اند.

چهارم بهمن امسال هفت فعال محیط زیست بازداشت شدند که یکی از آن‌ها به نام کاووس سیدامامی زمانی که در بازداشتگاه بود، به طور مشکوکی جانش را از دست داد.

طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی و سام رجبی شش نفر دیگری هستند که با گذشت یک ماه همچنان در زندان به سر می‌برند.

مقامات امنیتی سازمان اطلاعات سپاه آن‌ها را متهم به «جاسوسی» کرده‌اند؛ اتهامی که فعالان محیط زیست و شماری از نمایندگان مجلس در آن ابراز تردید کرده‌اند.

صدا و سیما هم مدتی قبل فیلمی پخش کرد تا بگوید بازداشت شدگان «جاسوس بوده‌اند». در این فیلم «نوع معماری» خانه کاووس سیدامامی و همچنین نوع لباس پوشیدن او و شادی‌اش در محیط خانوادگی‌ به عنوان شواهدی توصیف شد که به گفته سازندگان و سفارش دهندگان فیلم، «نشانه جاسوس بودن است.»

محمد درویش، مدیرکل پیشین مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست این فیلم را «مُشتی دروغ» نامید و غلام جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس هم گفت: «اینکه کسی در فلان مهمانی بوده یا یک‌جور خاصی لباس پوشیده که نمی‌تواند مدرک برای جاسوسی باشد. مضافاً اینکه این‌ها مسائل خصوصی یک فرد هستند و انتشار فیلم آن، علی‌الخصوص بعد از فوت او و درحالی که دست خودش از دنیا کوتاه است و امکان دفاع بستگان و وکلا در صداوسیما وجود ندارد، اصلاً کار اخلاقی و شرعی نیست. در این فقره صداوسیما اخلاق اسلامی، دینی و معرفتی را رعایت نکرد. ضمن اینکه به حجم شبهات هم افزوده شد.»

وکلای آقای سیدامامی هم گفته‌اند که از تلویزیون ایران به دلیل پخش این فیلم و «هتک حیثیت» موکلشان شکایت می‌کنند.

مقامات قضایی می گویند که کاووس سیدامامی خودکشی کرده و فیلمی را هم به نمایندگان مجلس و فرزند و وکلای کاووس سیدامامی نشان داده‌اند. در این فیلم که مربوط به بازداشتگاه است صحنه ای از خودکشی کاووس سیدامامی وجود ندارد.

فرزندان آقای سیدامامی هم در خصوص مرگ پدرشان در بازداشتگاه به نیویورک تایمز گفته‌اند این تصاویر هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند.

آن‌ها همچنین گفته‌اند که از پدرشان اعاده حیثیت می‌کنند.

دیدگاه