قطب دراویش گنابادی: رجال مملکت دشمنی‌ها را از میان بردارند

  • 02 اسفند 1396 - 18:03
قطب دراویش گنابادی: رجال مملکت دشمنی‌ها را از میان بردارند

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در واکنش به درگیری های اخیر در بیانیه ای گفت: همه‌ رجال مملکت و بلکه همه‌ ممالک دنیا باید بکوشند دشمنی‌ها را از میان بردارند و با نظر موافق به هر بشری نگاه کنند و تصور کنند که این بشری که خدا آفریده، مخلوق اوست و خداوند به مخلوقش نظر دارد؛ بنابراین، ما نیز باید به دیگران نظر محبت داشته باشیم.

قطب دراویش گنابادی افزوده: من هم همانطور که آقایان علمای اعلام گفته‌اند معتقدم که نباید بین شیعه و سنی دشمنی باشد و باید سعی کرد که اینها به هم نزدیک بشوند. البته من خودم اعتقاداتم بنا بر مذهب شیعه است، شیعه‌ دوازده امامی، که منتظر ظهور دوازدهمین امام (عج) هستم.

او گفته: در چند روز اخیر ظاهرا مثل اینکه تصادمی شده که دقیقا نمی‌دانم بین چه کسانی و چه طوری است، گویا چند نفر هم کشته شده‌اند که به هر جهت من متأثر شدم و از صمیم قلب رفتن آنها را به سوی خدا از جانب خود و فقرا به بازماندگان محترمشان تسلیت می‌گویم.

درگیری های چند شب گذشته در تهران شماری کشته و زخمی داشت.

در این درگیری ها یک اتوبوس به میان ماموران رفت و باعث شد سه تن از ماموران جانشان را از دست بدهند. همچنین یک بسیجی نیز با خودروی سمند و یک بسیجی دیگر هم بر اثر اصابت سلاح سرد جانش را از دست داد.

نیروی انتظامی اعلام کرده که در این درگیری‌ها ۳۰۰ تن از دراویش را بازدشت کرده. شماری از ماموران و همچنین دراویش در این درگیری‌ها مجروح شده اند.

بیشتر بخوانید: وزیر کشور: مسائل رخ داده را نباید به دراویش نسبت داد

نورعلی تابنده در مورد درویشی نیز گفته: این مرام در بین همه‌ مردم ایران و بلکه مسلمانان جهان مورد محبت و احترام است. البته خود درویشی را ممکن است نفهمند که چیست، ولی مرام درویشی کاملا مورد محبت و اعتقاد و اعتماد مردم است. ما می‌گوییم خداوند دو نفر را که آفرید برای این بود که اینها با هم زندگی کنند و یک زندگی اجتماعی داشته باشند، نه اینکه با هم اختلاف داشته باشند.

قطب دراویش گنابادی ادامه داده: این را نیز باید همه بدانند فقط آن کسانی که در واقع دستورات شرعی و عرفانی را رعایت می‌کنند، درویش حساب می‌شوند و درویش واقعی هستند. ولی همانطور که الان همه‌ مردم دستورات پیغمبر (ص) را اجرا نمی‌کنند و اشخاص کافری هستند، بعضی‌ها هم هستند که با وجود اینکه آنچه پیامبر (ص) صراحتا فرموده شنیده‌اند؛ ولی گویا اصلا نشنیده و کافر به آن هستند و مثلا در دستورات شرعی در نماز خواندن یا روزه گرفتن کوتاهی می‌کنند، این درویش‌ها نیز چنین محسوب می‌شوند… ممکن است در مسلک درویشی هم کسانی باشند که برخلاف دستورات درویشی و عرفانی رفتار می‌کنند، یا روی غلبه احساسات و با ابراز احساسات قوی از کوره در می‌روند و چه بسا مرتکب اعمال نادرست و نامقبول درویشی شوند، باید جلوی آنها را گرفت که از کوره در نروند.

نورعلی تابنده ابراز امیدواری کرده که «بعد از این در جامعه ما و حتی در همه جوامع، امیدوارم که جنگ و جدال از بین برود و همه با مهر و محبت با یکدیگر زندگی کنند.»

سلسله نعمت اللهی

سابقه سلسله نعمت اللهی به شاه نعمت الله ولی از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی) باز می گردد که در ماهان کرمان مدفون است.

پیروان این سلسله طریقت در قرن نوزدهم به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلیشاهی) و صفی علیشاهی (صفائی) تقسیم شدند که شاخه گنابادی در شیوه های خود تفاوت‌هایی با دو شاخه دیگر دارد و به اهل شریعت نزدیکتر است، تا آنجا که مکان‌های تجمع این سلسله به جای خانقاه حسینیه نامیده می شود و مشایخ آن به جای اخذ اجازه ذکر، مجوز اقامه نماز می گیرند.

دیدگاه