وزیر کشور: مسائل رخ داده را نباید به دراویش نسبت داد

  • 02 اسفند 1396 - 17:49
وزیر کشور: مسائل رخ داده را نباید به دراویش نسبت داد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشوردر خصوص درگیری های اخیر در تهران گفت: مسائل و موضوعات رخ داده را نباید به یک جریان بزرگ اجتماعی تحت عنوان دراویش عمومیت داد، به هر حال در هر کدام از اقشار و گروه ها افرادی هستند که به جای اینکه به قانون متوسل شوند اقدامات خود را در فرای قانون می‌بینند اما این به معنای عمومیت دادن به این مسئله نیست.

وزیر کشور افزود: افرادی که به دنبال قانون‌شکنی هستند؛ مدارا، خویشتنداری و هوشمندی نیروی انتظامی در حوادث اخیر را تعبیر به انفعال نکنند زیرا با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود تلاش شد با مذاکره با صحبت و گفتگو موضوع حل شود اما متاسفانه به دنبال رعایت شئون قانون و همکاری با نیروی انتظامی افرادی که اغتشاشگر بودند و اقدام به فعالیت های غیرقانونی و خشونت طلبی کردند به هیچ وجه حاضر به مذاکره و رعایت قانون نشدند که نهایتا نیروی انتظامی در مدت ۱۵ دقیقه در محل توانست افرادی که حضور داشتند را بازداشت کند و آنها را به مراجع قضایی سپرده است و مراجع قضایی هم باید با شدت با آنها برخورد کند.

درگیری های چند شب گذشته در تهران شماری کشته و زخمی داشت.

در این درگیری ها یک اتوبوس به میان ماموران رفت و باعث شد سه تن از ماموران جانشان را از دست بدهند. همچنین یک بسیجی نیز با خودروی سمند و یک بسیجی دیگر هم بر اثر اصابت سلاح سرد جانش را از دست داد.

بیشتر بخوانید: نورعلی تابنده، قطب دراویش: رجال مملکت دشمنی‌ها را از میان بردارند

نیروی انتظامی اعلام کرده که در این درگیری‌ها ۳۰۰ تن از دراویش را بازدشت کرده. شماری از ماموران و همچنین دراویش در این درگیری‌ها مجروح شده اند.

واکنش حسن روحانی

حسن روحانی رئیس جمهور نیز در واکنش به این رخداد گفت: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی کنیم.

آقای روحانی خواهان احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع های فکری و فرهنگی شد و در عین حال رفتارهای خشونت آمیز از طرف هر گروهی را محکوم کرد.

رئیس جمهور دستگاه های مسئول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کند و کاو در ریشه های شکل گیری اینگونه حوادث مامور کرد.

«تامین امنیت رهبر دراویش با تامین کننده امنیت جامعه است»

در همین حال علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته: ما با دراویش مشکلی نداریم و امنیت رهبر آنها و بقیه این افراد به عهده تامین کننده امنیت جامعه است. بحث ما دراویش نیست؛ بلکه افرادی است که مخل امنیت مردم بشوند.

عوض حیدرپور دیگر نماینده مجلس نیز گفته: تنگناهایی برای دراویش درست شده و آنان تصمیم گرفتند از خود مقاومت نشان دهند. باید فضا را برای آنها بازکرد که زندگی کنند و برآنان سختگیری نشود.

نورعلی تابنده: رجال مملکت دشمنی‌ها را از میان بردارند

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی هم در واکنش به درگیری های اخیر در بیانیه ای گفت: همه‌ رجال مملکت و بلکه همه‌ ممالک دنیا باید بکوشند دشمنی‌ها را از میان بردارند و با نظر موافق به هر بشری نگاه کنند و تصور کنند که این بشری که خدا آفریده، مخلوق اوست و خداوند به مخلوقش نظر دارد؛ بنابراین، ما نیز باید به دیگران نظر محبت داشته باشیم.

سابقه سلسله نعمت اللهی 

سابقه سلسله نعمت اللهی به شاه نعمت الله ولی از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی) باز می گردد که در ماهان کرمان مدفون است.

پیروان این سلسله طریقت در قرن نوزدهم به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلیشاهی) و صفی علیشاهی (صفائی) تقسیم شدند که شاخه گنابادی در شیوه های خود تفاوت‌هایی با دو شاخه دیگر دارد و به اهل شریعت نزدیکتر است، تا آنجا که مکان‌های تجمع این سلسله به جای خانقاه حسینیه نامیده می شود و مشایخ آن به جای اخذ اجازه ذکر، مجوز اقامه نماز می گیرند.

 

دیدگاه