انتقاد از «هتک حیثیت» کاووس سیدامامی در صدا و سیما

  • 29 بهمن 1396 - 21:31
انتقاد از «هتک حیثیت» کاووس سیدامامی در صدا و سیما

پیام درفشان، یکی از وکلای خانواده کاووس سیدامامی گفته فیلمی که از شبکه دو تلویزیون ایران پخش شده باعث «هتک حیثیت» این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست شده.

پیام درفشان گفت: بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی هیچ کسی را نمی‌توان مجرم شناخت مگر اینکه در دادگاه صالحه، جرم اثبات شده باشد، وقتی این روند طی نشده باشد و به حکمی نرسیده باشد اظهار کردن در مورد آن در رسانه‌ها دارای اشکال است.

مقامات می‌گویند کاووس سیدامامی که در ارتباط با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بود، در زندان اوین تهران خودکشی کرده اما فرزند آقای سیدامامی می‌گوید هنوز دلیل مرگ پدرش به صورت قطعی معلوم نیست. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خواهان «تعقیب افراد مقصر» در ارتباط با مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست شده.

آقای درفشان افزود: وقتی فردی در مرحله تحقیقات مقدماتی فوت کند برای آن فرد قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود. چون در معنای عرف دستش از دنیا کوتاه است و نمی‌تواند به اتهامات پاسخگو باشد و از خودش دفاع کند. برای همین پرونده نسبت به آن فرد مختومه می‌شود و به جریان نمی‌افتد چه برسد به اینکه به حکم برسد و چه برسد به اینکه بخواهند او را در رسانه‌های عمومی هتک حیثیت کنند.

پیام درفشان در خصوص فیلمی که شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن علیه کاووس سیدامامی از صدا و سیما پخش شد، گفت: ظرف چند روز آینده وکلا به صورت مستدل، بیانیه‌ای صادر می‌کنند و در خصوص این فیلم و موارد دیگری که در فضای مجازه ای دیده‌ایم و عکس‌های خصوصی ایشان [اظهارنظر می‌کنیم]. اینها [ماموران امنیتی] موقع تجسس آمده‌اند دستگاه‌های کامپیوتری و هاردها را برده‌اند. بر اساس قانون صرفاً باید نسبت به موضوع اتهام رسیدگی کرد، یعنی اگر فردی متهم به جاسوسی است این دستگاه باید در خصوص جاسوسی مورد کنکاش قرار بگیرد نه اینکه عکس خانوادگی و شخصی‌اش را که در یک محیط خصوصی است در بیاورند و یک آهنگ مهیج روی آن بگذارند و پشت سرش آرمی از سی آی ای [ آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا] بگذراند و بخواهند بگویند این فرد چون در حال شادمانی در محیط خصوصی خانوادگی است، جاسوس است. ما طرف چند روز آینده با یک بیانیه مفصل به این فیلم پاسخ می‌دهیم.

او افزود: این اقدامی که انجام شده خدشه بر روال منطقی پرونده است. ما هفه گذشته با مقامات قضایی صحبتی که داشتیم هم آن‌ها و هم ما دنبال این بودیم که از حاشیه سازی به دور باشیم. مقام قضایی که در خصوص این پرونده مسئول رسیدگی است قاضی شهریاری در این خصوص دو ساعت و نیم وقت گذاشت و فیلم را آورد و قرار بود این هفته فیلم دیگری از داخل سلول بیاورد که این روند به صورت منطقی طی شود و خانواده متوفی را آرام کند اما یک دفعه ما می‌بینیم پنجشنبه شب فیلمی خارج از اطلاع نمایندگان مجلس و مقام قضایی پخش و باعث هک حیثیت یک فرد می‌شود.

به گفته پیام درفشان، اشخاصی که این فیلم را تهیه و پخش کرده‌اند «باید به جرم اخلال در امنیت مورد محاکمه قرار گیرند.»

در این فیلم اتهامات ثابت نشده‌ای علیه کاووس سیدامامی از جمله جاسوسی زده شد. پخش تصاویر خصوصی و خانوادگی او بخش دیگری از این فیلم بود.

افزون بر کاووس سیدامامی، شمار دیگری از فعالان محیط زیست اوایل بهمن ماه جاری از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام آنچه که «جاسوسی» توصیف شده، بازداشت شده‌اند. این بازداشت اعتراضات زیادی را به دنبال داشته.

 

دیدگاه