هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار بازداشت شد

  • 22 اسفند 1395 - 8:52
هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار بازداشت شد

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات سال ۱۳۸۸ روز پنجشنبه ۱۹ اسفند جاری بازداشت شده است.

ناهید کرمانشاهی مادر این روزنامه‌نگار روز شنبه ۲۱ اسفند به سایت «پایتخت ما» گفته هنگامه شهیدی که به علت فوت مادربزرگش در مشهد به سر می‌برد در منزل یکی از بستگانش بازداشت شد.

خانم کرمانشاهی می‌گوید: «هنگامه ناراحتی قلبی دارد و ما به شدت نگران ایشان هستیم.»

مصطفی ترک همدانی، وکیل این روزنامه‌نگار گفته که موکلش با حکم شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شده و پس از دستگیری او در مشهد، به تهران منتقل شده است.

مصطفی ترک همدانی گفت: ” به دلیل اعلام جرایم امنیتی در پرونده و ممنوع الملاقاتی او، این بازپرس دستور احاله امر جهت بررسی تشخیص صلاحیت وکیل به دادستان محترم تهران را وفق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری ، صادر کرد.”

به گفته این وکیل دادگستری طبق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، صلاحیت وکلای دادگستری در پرونده امنیتی باید از سوی رییس قوه محرز شود اما گویا این امر به دادستان‌ها محول شده است.

براساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری “در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون  است در مرحله تحقیقات  مقدماتی طرفین دعوا وکیل با وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رییس قوه قضاییه  باشد انتخاب می‌نماید.”

هنگامه شهیدی پیش از این نیز در اوایل تیرماه ۱۳۸۸ و  در پی حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال بازداشت شده بود.

این روزنامه‌نگار در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ به اتهام «شرکت در اجتماعات غیرقانونی، تبانی به قصد برهم زدن امنیت، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری» به شش سال حبس محکوم شده بود اما پس از سپری کردن حدود یک سال از حبس خود آزاد شد.

هنوز مشخص نیست که این روزنامه‌نگار به دلیل پرونده پیشین خود بازداشت شده یا اتهام تازه‌ای علیه او مطرح شده است.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۷۳ با روزنامه «اخبار» آغاز کرد. او همچنین از سال ۱۳۷۹ عضو شبکه مدافعین کمیسیون حقوق بشر اسلامی است.

 

 

 

دیدگاه