برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اعتراضات اخیر در ایران

  • 16 دی 1396 - 7:54
برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اعتراضات اخیر در ایران

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اعتراضات اخیر ایران برگزار شد.

به گزارش یورو نیوز، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در آغاز جلسه گفت: «همه کشورهای مستقل هستند اما هیچ کشوری نمی‌تواند به بهانه استقلال مردم را سرکوب کند.» وی افزود: «مردم ایران برای آینده خود مبارزه می‌کنند و آمریکا نیز در کنارشان ایستاده است. مردم ایران برخاسته‌اند و خواستار حقوق بشر و احترام هستند.»

نماینده کویت: باید به حاکمیت کشورها احترام گذاشته شود

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز سخنان خود را با لزوم احترام به توافق هسته‌ای آغاز کرد و گفت که تهران باید از «اقدامات بی‌ثبات کنند خود در منطقه» بکاهد. وی همچنین از خشونت در «سرکوب مخالفان» ابراز نگرانی کرد و تهران را به خویشتنداری فراخواند. نماینده فرانسه تاکید کرد که تنها مردم ایران می‌توانند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. نماینده فرانسه تاکید کرد که «تغییرات در ایران باید از داخل اتفاق بیفتد نه از خارج.»

نماینده بولیوی نیز از مطرح شدن مساله ایران در شورای امنیت انتقاد کرد و گفت که این موضوع دخالت در امور داخلی کشورهاست.

نماینده کویت در سخنرانی خود ضمن ابراز نگرانی از خشونت علیه تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تاکید کرد که باید به حق اعتراض مسالمت آمیز احترام گذاشت. وی افزود: «باید از نقش شورای امنیت برای جلوگیری از بروز بحران استفاده کرد. روابط بین کشورها در منشور ملل متحد مشخص شده و باید به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی احترام گذاشت. بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر شاهد تظاهرات مسالمت آمیز بودند که با بعدها به خشونت و دخالت خارجی به خشونت کشیده شد. ایران کشور همسایه ما است و دو کشور با هم روابط تاریخی دارند.»

نماینده بریتانیا در سخنرانی خود اظهار داشت: «نگرانی بریتانیا از نقض حقوق بشر در ایران فراتر از سرکوب اعتراضات اخیر در این کشور است.» وی همچنین به آمال مردم ایران در جریان جنگ ایران و عراق اشاره کرد. وی بر لزوم جلوگیری از ارسال سلاح برای نیروهای حوثی در یمن تاکید کرد. نماینده بریتانیا همچنین از گسترش فعالیت‌های موشکی ایران انتقاد کرد و از ایران خواست به حقوق شهروندان و قطعنامه‌های سازمان ملل احترام بگذارد.

سفیر پرو در سازمان ملل نیز بر «مسئولیت ایران در قبال حفظ جان شهروندان» تاکید کرد و با اشاره به بحران‌های منطقه گفت که شورای امنیت باید از بروز بحران پیشگیری کند.

کشورهای اروپایی: برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است

نماینده سوئد در سخنان خود خشونت در ایران را محکوم کرد و با اشاره به تعهد سوئد و اتحادیه اروپا به حقوق بشر گفت: «ما از رئیس جمهور روحانی خواسته‌ایم که به حق اعتراض مسالمت آمیز مردم احترام بگذارد.» وی افزود که توافق هسته‌ای با ایران تضمین کننده صلح و ثبات در جهان است.

نماینده هلند نیز با تاکید بر لزوم احترام به حقوق بشر گفت: «ما شاهد خشونت نگران کننده بودیم. به نظر می‌رسد شرایط در ایران آرام‌تر شده است. حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز، حقوق بنیادین مردم هستند. ما با مقامات ایران در ارتباط بودیم و خواستار احترام به حقوق بشر هستیم.» وی افزود: «زمانی که حقوق بنیادین در خطر است شورای امنیت باید فورا مداخله کند. این شعار نیست، بلکه وظیفه شورای امنیت است.»

سفیر لهستان با اشاره به اینکه این کشور وقایع ایران را از نزدیک دنبال کرد گفت که باید به حقوق اساسی و مدنی افراد احترام گذاشت. وی افزود: «لهستان طرف‌ها را به گفتگو فرا می‌خواند. ایران کشور مهمی در صلح و ثبات بین المللی است.»

رئیس هیات نمایندگی ساحل عاج در سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشورش خواستار حل بحران ایران با گفتگو میان متعرضان و دولت است.

نماینده گینه استوایی ضمن تاکید بر حق تظاهرات مسالمت آمیز در چارچوب قانون دانست و خواستار احترام به حقوق مردم شد. وی گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران در دستور کار شورای امنیت نیست و «تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی به شمار نمی‌آید.» وی افزود هر بحرانی را باید در چارچوب مقررات بین المللی و به صورت مسالمت آمیز حل کرد. نماینده گینه استوایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که راه حل خروج ایران از بحران گفتگوی داخلی است.

سفیر اتیوپی با اشاره به اینکه شرایط در جهان پیچیده است گفت که ایران مسئولیت مهمی در حل مشکلات خاورمیانه دارد. وی افزود که تهران نقش مهمی در صلح و ثبات منطقه ایفا می‌کند.

انتقاد چین و روسیه از دخالت در امور داخلی کشورها

نماینده چین در سازمان ملل متحد با اشاره به تحولات خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه نقش موثری در صلح و امنیت منطقه داشته باشند. وی گفت: «هدف منشور ملل متحد، استقلال و تمامیت ارضی کشورها است. جامعه جهانی باید به دنبال حل بحران فلسطین و مساله سوریه باشد. شورای امنیت نباید در امور داخلی کشورها مداخله کند. چین امیدوار است که ایران باثبات بماند. وضعیت ایران صلح و امنیت بین المللی را به خطر نمی‌اندازد.»

رئیس هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل سخنان خود را با انتقاد از سیاست آمریکا آغاز کرد و گفت: «امروز متاسفانه یک بار دیگر شاهد رفتار نامناسب آمریکا بودیم. واضح است مساله‌ای که امروز در شورای امنیت مطرح شده موضوعیت نداشت. آمریکا نمی‌تواند حقایق را درباره ایران تحلیل کند، ایران خود باید مشکلات داخلی خود را حل کند.» وی خطاب به آمریکا گفت: «شما انرژی شورا را هدر می‌دهید. آن هم زمانی که موضوعات مهمی مانند یمن، سوریه و غیره وجود دارد.» نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: «آمریکا می‌خواهد در مسائل داخلی ایران دخالت کند. چیزی که امروز اتفاق افتاد نه به خاطر مردم ایران بلکه برای از بین بردن توافق هسته‌ای بود. با اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرده اما آمریکا به صورت یک جانبه تهران را تحریم می‌کند. روسیه تلاش می‌کند فضای اعتماد را به منطقه خلیج فارس بازگرداند.»

رئیس شورای امنیت که همزمان نماینده قزاقستان در سازمان ملل نیز هست گفت موضوع ایران تا زمانی که صلح و امنیت بین المللی را به خطر نیندازد در صلاحیت شورای امنیت نیست. وی ابراز امیدواری کرد که گفتگو میان معترضان و دولت آغاز شود.

نماینده ایران در سازمان ملل: رفتار آمریکا ریاکارانه است

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به گفتگوهای شورای امنیت با بیان اینکه اعتراضات در ایران در صلاحیت شورای امنیت نیست گفت که این تظاهرات موضوعی کاملا ملی و داخلی است. او در عین حال به بحران در فلسطین و یمن اشاره کرد و عدم حل این بحران‌ها را «شکست شورای امنیت» خواند. وی بررسی اعتراضات ایران در شورای امنیت را بر خلاف حقوق بین الملل و ناامید کننده خواند. وی تاکید کرد که آمریکا دایما در مسائل داخلی کشورها دخالت می‌کند.

وی همچنین به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت که واشنگتن در مقاطع مختلف از جمله جنگ هشت ساله با عراق همواره با ایران دشمنی کرده است. او همچنین گفت: «در هر کشوری وظیفه نیروهای امنیتی این است که تظاهرات مسالمت آمیز برگزار شود. وقتی تظاهرات ضد وال استریت در آمریکا و نحوه سرکوب تظاهرکنندگان را می‌بینیم متوجه ریاکاری آمریکا می‌شویم.»

آقای خوشرو همچنین به ناآرامی‌های سال ۲۰۰۵ در فرانسه اشاره کرد و گفت که نیکلا سارکوزی، وزیر کشور وقت تظاهرکنندگان را «اوباش» خواند، هزاران نفر را دستگیر کرد و چندین نفر کشته شدند. وی با اشاره به برخی حوادثی که در جریان اعتراضات اخیر روی داد «کشورهای خارجی و اقدامات آنها» را عامل ناآرامی در ایران دانست.

مخالفت شدید مسکو با برگزاری جلسه

جلسه شورای امنیت به درخواست آمریکا و در حالی برگزار شد که روسیه به شدت با آن مخالفت کرده بود. پیش از آغاز جلسه، مسکو واشنگتن را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرد.

سرگی ریابکوف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره به خبرگزاری اینترفکس گفته بود که آمریکا «همواره به صورت پنهان و پیدا در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می‌کند و از این کار شرم ندارد.»¨

در مقابل نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن محکوم کردن رفتار ایران در قبال معترضان گفت: «جهان شاهد اتفاقات هولناک سوریه بود. اتفاق‌هایی که توسط حکومت آدم کش که مردمش را از حق اعتراض محروم کرده بود آغاز شد. ما نمی‌گذاریم این اتفاق در ایران روی دهد.»

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان، اقدامات آمریکا را مصداق «دخالت در امور داخلی کشور» و بر خلاف مقررات بین المللی خوانده بود. در این نامه آمده است که وظیفه شورای امنیت حفظ صلح و امنیت بین المللی است و اتفاقات ایران یک مساله داخلی و ملی است.

دیدگاه