شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس: مسئولین نظام حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسند

  • 14 دی 1396 - 15:22
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس: مسئولین نظام حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسند

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس در خصوص اعتراضات یک هفته اخیر بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از مسئولین نظام خواست که «حق اعتراض شهروندان را به رسمیت بشناسند» و زمینه عملی شدن فصل سوم قانون اساسی را فراهم کنند.

فصل سوم قانون اساسی در خصوص حقوق ملت از جمله حق آزادی بیان، ممنوعیت تفتیش عقاید، برگزاری تجمعات و… است.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس که از چندین حزب اصلاح طلب تشکیل شده، در بخش دیگری از بیانیه خود، از صدا و سیما به دلیل اینکه تلاش کرده‌ هدف اعتراضات مردم را علیه دولت توصیف کند، انتقاد کرده و گفته که این تحلیل‌های «غیرواقعی» باعث «تحریک بیشتر مردم» می‌شود.

اعتراضات که از ۷ دی در مشهد آغاز شد و روزهای بعد بیش از ۵۰ شهر از جمله شیراز را فرا گرفت، یک هفته به طول انجامید. در این اعتراضات شعارهای عمدتا سیاسی داده شد که نشان می‌داد هدف اعتراضات فرا‌تر از دولت است.

این شورا در ادامه بیانیه از مجلس و دولت خواسته تا با شفاف سازی بودجه و همچنین پرهیز از مخارج اضافی، تلاش کنند فشار اقتصادی بر مردم کمتر شود.

در هفته‌های گذشته و پس از انتشار بودجه سال ۱۳۹۷ واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. بسیاری از مردم منتقد میزان بودجه برخی نهاد‌ها و اشخاص هستند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس همچنین از «پاسخگویى دستگاه قضایى کشور در دفاع از حقوق اساسى مردم و رعایت عدالت و پرهیز از یکسونگرى»، «کاهش فشار به دولت از سوی ارکان‌های نظام» و «جدی گرفتن آشتی ملی» به عنوان دیگر راه‌های کنترل چالش‌های انباشته شده نام برده و افزوده: «تأکید اصلاح طلبان از گذشته تا حال بر اصلاح تدریجى مشکلات ادارى و ساختارى در کشور بوده و توجه به این واقعیت مانع بروز بحران هاى اجتماعى خواهد شد.»

در اعتراضات یک هفته اخیر حدود ۲۰ تن کشته و ده‌ها تن بازداشت شدند. به گفته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، میانگین سنی بیش از ۹۰درصد بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال بوده.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور امروز ۱۴ دی گفته که شمار معترضان بر اساس «آمار دقیق دستگاه‌های مسئول» ۴۲ هزار نفر بوده.

دیدگاه