علی اکبر معین‌فر، از اعضای دولت موقت درگذشت

  • 13 دی 1396 - 9:12
علی اکبر معین‌فر، از اعضای دولت موقت درگذشت

علی اکبر معین‌فر، اولین وزیر نفت ایران در دولت موقت مهدی بازرگان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۲ دی (۲ ژانویه) در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

او در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر به اتمام رساند و با گذراندن آزمون ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۶، وارد این دانشکده شد و تحصیلات خود را در رشته راه و ساختمان در سال ۱۳۳۰ به پایان برد.

بخشی از دوره دانشجویی آقای معین‌فر با ماجرای ملی شدن صنعت نفت هم‌زمان بود و به گفته خود او، همراه با سایر دانشجویان در تظاهرات حمایت از ملی شدن نفت شرکت داشت.

پس از پایان تحصیل در مرکز شرکت ملی نفت ایران در آبادان، و سپس در بانک ساختمان به عنوان مهندس ناظر مشغول به کار شد.

آقای معین‌فر از طریق همکاری با گروه مهندسان ژاپنی که در اجرای طرح بررسی شرایط زلزله شناسی به ایران آمده بودند توانست در رشته مهندسی زلزله در آن کشور پذیرفته شود و در سال ۱۳۴۱ این دوره را به پایان برساند.

به این ترتیب، او یکی از اولین کارشناسان زلزله‌شناشی در ایران بود و ضمن انجام تحقیقات در این رشته، آن را به عنوان استاد پاره وقت نیز تدریس می‌کرد.

در زمان ناآرامی‌های منجر به انقلاب سال ۱۳۵۷، علی‌اکبر معین‌فر که کارشناس سازمان برنامه و بودجه بود، نقشی موثر در سازماندهی اعتصابات در این سازمان داشت و در دولت موقت مهدی بازرگان به سمت وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه بودجه و بعدا به عنوان اولین وزیر نفت منصوب شد. پس از کناره‌گیری مهدی بازرگان، آقای معین‌فر به عنوان یکی از اعضای “دولت شورای انقلاب” به کار در سمت وزیر نفت ادامه داد.

در دوره اول مجلس شورای ملی علی اکبر معین فر از فهرست مشترک نهضت آزادی و انجمن اسلامی مهندسین به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت. در این انتخابات او از حمایت جامعه روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم برخوردار بود.

در سال‌های بعد و افزایش محدودیت فعالیت سیاسی در جمهوری اسلامی، آقای معین‌فر از سیاست کناره گرفت و فعالیت خود را به کار در زمینه مهندسی محدود کرد.

دیدگاه