آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز درگذشت

  • 29 آذر 1396 - 19:19
آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز درگذشت

آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز امروز در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

او در روزهای اخیر بر اثر بیماری در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شده بود.

پس از اینکه سید عبدالحسین دستغیب، امام جمعه شیراز در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ ترور شد، آیت‌الله حائری شیرازی حائری در ابتدا به عنوان امام جمعه شیراز و سپس به عنوان نماینده ولی فقیه در فارس منصوب شد و بیش از ۲۷ سال این سمت را به دست داشت. او در بهمن سال ۱۳۸۷ از مقامش کناره گیری کرد. بحث‌های گسترده در خصوص زمین‌های موسوم به «فلاحت در فراغت» از جنجالی ترین رخدادهایی بود که پیش از کناره گیری آیت الله حائری از سوی عبدالله شهبازی، مورخ مطرح شد.

آقای شهبازی در نوشته‌های خود علیه آیت الله حائری که پیشنهاددهنده طرح «فلاحت در فراغت» بود، اتهاماتی از جمله «زمین خواری» مطرح کرده بود. «زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز»، عنوان کتابی از عبدالله شهبازی بود که پای او را به دادگاه باز کرد. محور این کتاب که آقای شهبازی آن را در وب سایت شخصی‌اش در اینترنت منتشر کرد، «زمین خواری» در استان فارس بود. عبدالله شهبازی برخی مقامات فارس افراد را متهم کرده بود که با تاسیس موسساتی در پوشش فعالیت‌های مذهبی و خیریه اقدام به زمین خواری می‌کنند.

دادگاهی در شیراز عبدالله شهبازی را به دلیل انتشار این کتاب و اتهامات مطرح شده در آن به ۵ ماه حبس محکوم کرد. آقای شهبازی به این حکم اعتراض کرد اما دادگاه تجدیدنظر نه تنها اعتراضش را نپذیرفت بلکه حکم حبس را به ۷ ماه افزایش داد.

آیت‌الله حائری شیرازی همچنین نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بود.

 

دیدگاه