رئیس‌جمهور:‌ در زندگی خصوصی مردم نباید دخالت کرد

  • 17 اسفند 1395 - 21:05
رئیس‌جمهور:‌ در زندگی خصوصی مردم نباید دخالت کرد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: ما در زندگی خصوصی مردم نباید مداخله کنیم، این صریح قرآن و قانون اساسی ما است که در زندگی خصوصی مردم نباید تفتیش کنیم و مردم باید از حق خودشان مطلع باشند، آن جایی که نباید جواب سوال بازپرس یا قاضی را بدهد، به غیر از این که وکیل باید به او کمک کند، خود او باید از حقوق خودش مطلع شود.

روحانی افزود: وقتی بازپرس از زندگی خصوصی مردم سوال می کند، محکم بایستد بگوید این جزو حقوق شخصی و زندگی خصوصی من است، حق سوال ندارید.

روحانی تاکید کرد: مردم باید به حقوق خودشان آگاه شوند؛ مگر امام در سال ۶۱ در آن بحران شرایط امنیتی کشور و در آن فرمان هشت ماده ای دستور نداد که اگر ماموری برای دستگیری یک فردی که به عنوان اقدام مسلحانه وارد خانه اش شد، بعد دید اشتباه کرده و حالا که آن فرد جزو گروهک ها نیست، اما وسایل قمار، شراب و مواد مخدر آنجاست، بگوید به این پرونده نرسیدیم، پرونده دیگری پیدا کردیم. امام در آن حکم می گوید اگر شما رفتید و دیدید آنجا وسیله قمار، شراب و مواد مخدر وجود دارد، اگر بیایی و بیرون بگویی مجازات می شوی. تو حق نداری راجع به زندگی خصوصی مردم دخالت کنی و حق نداری بررسی و شنود و اقدام کنی تا بفهمی آن فرد در داخل خانه اش چه کار می کند؛ به تو چه ربطی دارد؟

نتایج برجام

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برجام گفت: در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق ملت در تولید نفت و صادرات نفت بود.

رئیس جمهوری با بیان این که ما امروز بیش از دو برابر سال گذشته نفت تولید و صادر می کنیم و این حق ملت ایران بوده است افزود: این که بازار نفت را دیگران تصاحب کنند و سهم ملت ایران را کشورهای دیگر در اختیار بگیرند. سهم ما در اوپک در اختیار دیگران بود. این سهم نفت، حق ملت ایران بود و دیگران حق ما را در سایه تحریم ظالمانه در واقع غصب کرده بودند.

روحانی ادامه داد: امروز این حق به ملت ایران برگشته است و من از دیپلماسی نفتی مان تشکر می کنم که در اوپک از حق ایران به خوبی دفاع شد و همه کشورها در این توافق ملزم شدند که از تولید خود به استثنای جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

وی افزود: ما ناچار بودیم نفتمان را به کشورهای خاصی به دلیل تحریم و با سهمیه خاصی بفروشیم. امروز دست ما باز است که نفت را به هرکشور خریدار بفروشیم. پول نفت را مجبور بودیم با شرایط خاصی دریافت کنیم؛ بخشی از این پول با برخی از ارزها و بخشی از این پول با پول ملی کشور خریدار. امروز مجبور نیستیم که نفتمان را با ارز خاصی بفروشیم. این حق ملت ایران است و این حق ملت ایران تصاحب شده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در دروان تحریم نمی توانستیم در انتخاب آنچه می خواهیم در خرید اجناس، کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف انتخاب کنیم. مجبور بودیم از کشورهای خاصی و معدودی خریداری کنیم. آن وقت دارویی که استفاده می شد، تجهیزات پزشکی و حتی مواد غذایی در حد استاندارد بالا نبود.

وی افزود: بعضی می گویند آثار برجام را ما ببینیم؛ آثار برجام این است که امروز در تولید و صادرات نفت و در خرید اجناس بین کشورهای مختلف آزادیم. آثار برجام این است که برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از طریق صراف استفاده کنیم که برخی از موارد هم اطمینان نبود و کالا یا خدمات یا اموال از دست صاحبان آنها می رفت. امروز از طریق بانکی می توانیم در تبادل پولی و مالی استفاده کنیم. امروز در صادرات پتروشیمی و صادرات و واردات فلزات گرانبها، کشتیرانی و حمل و نقل آزاد هستیم.

وی با بیان این که نمی خواهم الان ارقام و آمار مربوط به برجام را بگویم افزود: می خواهم بگویم این ها حق ملت ایران بود و حق را حقوقدان می تواند باز ستاند. اگر بخواهیم ملت ما در تمام حقوق اجتماعی مان احساس آرامش بکند، به حقوق دانان برجسته و کارآزموده ای نیاز داریم که بتوانند از حق تک تک افراد در محاکم مختلف داخلی یا خارجی به خوبی دفاع کنند. این به عنوان یک امر مهم برای امنیت اجتماعی و قضایی ما است و دفاع جانانه از حق حاصل نمی شود مگر آنکه مدافع یعنی وکیل، خود دارای امنیت کامل باشد.

 

دیدگاه