همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «۲ هزار کودک بیوه در کشور وجود دارد»

  • 21 آذر 1396 - 7:29
همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «۲ هزار کودک بیوه در کشور وجود دارد»

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس می گوید دو هزار کودک ۹ تا ۱۲ سال در کشور وجود دارد که ازدواج کرده اند و اکنون بیوه هستند.

خانم سلحشوری روز دوشنبه ۲۰ آذر در همایش «حقوق زن، حقوق بشر» گفت که بیش از یک سال است که مساله ازدواج کودکان را در مجلس مطرح کرده ایم اما متاسفانه برای حل این مشکل مخالفت از سوی برخی از زنان که دارای مسئولیت هستند، بیشتر است.

او افزود: برای افزایش سن ازدواج دختران ما به حمایت همه زنان نیاز داریم، نه اینکه عده‌ای با عنوان‌های مختلف از این امر جلوگیری کنند.

در ایران حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است اما در قانون مدنی ایران آمده که ازدواج زیر این سنین با اجازه ولی و تشخیص دادگاه صالح ممکن است. سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده در سال ۹۴ بیش از ۴۸ هزار دختر و نزدیک به ۱۵ هزار پسر ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند.

تابستان امسال صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی با امضای نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواسته‌اند ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند.

پروانه سلحشوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه ما در پی این باشیم که زنان از حداقل‌های جامعه برخوردار باشند، زیاده‌خواهی نیست.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی «اگر این موضوع که حق زن زیر پا گذاشته می‌شود، وجود نداشت در برنامه ششم توسعه ماده‌ای با عنوان عدالت جنسیتی گنجانده نمی‌شد.»

خانم سلحشوری، با بیان اینکه در سال ۹۵ در برنامه ششم توسعه، تحقق عدالت جنسیتی درباره زنان مصوب شده است،‌ افزود: عدالت اجتماعی و حق انسانی در یک راستاست و هنگامی که در باره عدالت اجتماعی بحث می‌کنیم، باید از عدالت جنسیتی نیز سخن بگوییم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید زن را به‌جرم زن بودن از حقوقش محروم کرد و ما برای شکل‌گیری نهادهای حمایت‌کننده از زنان گرد هم‌ جمع شده‌ایم، برای زنانی که به شغل نیاز دارند و خودشان سرپرست خانوارند.

همنین زهرا شجاعی، رئیس مجمع زنان اصلاح طلب نیز در این همایش، با طرح این پرسش که چرا آموزه‌های دینی ما در حوزه احقاق حقوق زنان محقق نشده، گفت: حقوق بشر بر آن دسته از حقوق مترتب است که به انسان‌ها به‌ منزله ما هو انسان نظر دارد و به تفاوت‌های آنها توجه نمی‌کند، بنابراین باید از آموزه‌های موجود در فرهنگ دینی بهره گیریم و آنها را بنا به شرایط و مقتضیات زمان به روز کنیم.

زهرا شجاعی، با اشاره به اینکه حقوق بشری که هم اینک در جهان مطرح می‌شود، به همه ابعاد وجودی انسان توجه ندارد، ‌گفت: حقوق بشر، رابطه بین انسان، هستی و ماوراء طبیعه را مدنظر ندارد و ما باید این موضوع را در قوانین خود ایجاد کنیم.

تهمینه میلانی یکی از کارگردانان زن سینمای ایران نیز در این همایش گفت: امروز دریافتم، سیاستمداران فهمیده‌اند در جامعه چه بر سر زنان آمده است، اگر چه تحقق این امر دیر هنگام است اما سرانجام رخ داده است.

تهمینه میلانی افزود: مساله‌ای که برخی از سیاستمداران به آن توجه نکرده‌اند این است که بعضی از زنان ایرانی هویت‌ باخته شده اند و با عمل‌های جراحی، خود را به عروسک بدل کرده و به کالا تنزل داده اند،‌ بنابراین اولین اصل برای اصلاح این امر باید این باشد که به زنان بگوید تو می‌توانی.

در این همایش یک روزه، نشست‌هایی تخصصی با عنوان زنان، خانواده و هویت فردی، زنان حقوق سیاسی و مناصب حکومتی، زنان،‌ اشتغال و موانع پیش‌رو و زنان هنرمند و موانع پیش ‌رو برگزار شد.

در این همایش که از سوی جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس برگزار شد، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، هادی پژوهش معاون سیاسی استاندار فارس، حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز، معصومه دستغیب مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری فارس، بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس، سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز، زهرا شجاعی رئیس مرکز مشارکت زنان در دولت سیدمحمد خاتمی، تهمینه میلانی کارگردان سینما و… حضور داشتند.

 

دیدگاه