همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «به مسایل زنان به عنوان موضوعی ثانویه نگریسته می‌شود»

  • 21 آذر 1396 - 0:53
همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «به مسایل زنان به عنوان موضوعی ثانویه نگریسته می‌شود»

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی گفت: با وجود پیشرفت زنان در جوامع مختلف، اما به سبب اینکه به مسایل زنان به عنوان موضوعی ثانویه نگریسته می شود، آنها در ثمرات تولید به گونه ای آشکار سهیم نیستند.

به گزارش خبرگزاری شهیندخت مولاوردی، عصر دوشنبه ۲۰ آذر در همایش حقوق زن، ‌حقوق بشر که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، با اشاره به سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر اظهار داشت: این اعلامیه متوجه سه نسل است که حقوق نسل اول مربوط به برابری، حقوق نسل دوم، حقوق فرهنگی اقتصادی اجتماعی و حقوق نسل سوم حقوق برادری یعنی همبستگی و حق جمعی است.

مولاوردی افزود: اکنون بعد از گذشت ۶۹سال از تصویب این اعلامیه، در شرایطی قرار داریم که به نظر می‌رسد آرمان‌های این اعلامیه بیش از هر زمان دیگر، در معرض تهدید قرار دارد و فاصله بسیاری تا تحقق ایده‌های این اعلامیه وجود دارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، برگزاری این همایش را بیانگر ضرورت و اهمیت بررسی ابعاد مختلف حقوق زنان دانست و بیان داشت: امروز باید ثابت کنیم که حقوق زن،‌ حقوق بشر است و باور این موضوع حتی در سازمان ملل و جامعه جهانی حدود ۴۸ سال به طول انجامید.

مولاوردی با استناد به گزارش‌های سازمان ملل در مورد رعایت حقوق زنان در جوامع مختلف، فاصله بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب را فاصله‌ای طولانی ارزیابی کرد و گفت: با قاطعیت نمی‌توان گفت که وضع زنان بهتر شده یا نه، زیرا گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد داستان طولانی و تکرار نقض حقوق زنان همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: امروز تبعیض و خشونت واژه‌ای نام ‌آشنا برای زنان دنیاست و زنان مشمول حکم کلی حقوق بشری هستند که همه را برخوردار از حقوق اساسی و بدیهی نمی‌داند.

مولاوردی بیان کرد: تلقی انسان‌ نبودن یا تنزل مقام زنان به موجوداتی کمتر از انسان کامل را موجب نادیده‌ گرفتن زنان در قوانین و در عمل شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی افزود: انسانیت‌زدایی، سهم بسزایی در رواج انواع تبعیض‌ها، خشونت‌ها و اجحاف‌ها علیه زنان دارد و امروزه سایه انواع خشونت که به شکل مدرن و متنوع در کنار رویه‌های سنتی و زیان‌آور بر زندگی زنان سنگینی می‌کند، نشان می‌دهد اقدامات انجام ‌شده برای تغییر این رویه اشتباه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مولاوردی، تاثیرگذاری عملی اقدامات سازمان ملل را مستلزم برخورد ریشه‌ای و قاطع این سازمان با چالش‌ها موجود دانست و اظهار داشت: باید توجه داشت که حدود مسئولیت و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها گسترش یافته، وضعیت حقوق زنان یک کشور منحصر به حقوق داخلی دولت متبوع آنها نیست ‌همچنین وجدان جامعه بشری احترام به حقوق زنان را یک تعهد عام می‌داند که به تشریک مساعی و هماهنگی همه بازیگران جامعه جهانی نیاز دارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، در بخش دیگری از سخنان خود، حقوق شهروندی را ناظر بر تکالیف شهروندان از حیث عضویت در اجتماع دانست و گفت: حقوق شهروندی زمانی متولد می‌شود که یک شهروند در گذر از حقوق طبیعی به حقوق وضعی دست یابد، بنابراین هر حقوق بشری حقوق شهروندی است اما هر حقوق شهروندی حقوق بشر نیست.

مولاوردی، با اشاره به اختصاص سه ماده در منشور حقوق شهروندی به زنان، گفت: در این منشور ۲۲ حق و ۱۰۲ ماده در پیوند با زنان وجود دارد و دولت پیگیر برنامه‌هایی خاص برای تحقق آنهاست.

در این همایش یک روزه، نشست‌هایی تخصصی با عنوان زنان، خانواده و هویت فردی، زنان حقوق سیاسی و مناصب حکومتی، زنان،‌ اشتغال و موانع پیش‌رو و زنان هنرمند و موانع پیش ‌رو برگزار شد.

در این همایش که از سوی جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس برگزار شد، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، هادی پژوهش معاون سیاسی استاندار فارس، حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز، معصومه دستغیب مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری فارس، بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس، سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز، زهرا شجاعی رئیس مرکز مشارکت زنان در دولت سیدمحمد خاتمی، تهمینه میلانی کارگردان سینما و… حضور داشتند.

دیدگاه