ایران به اتهامات وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد

  • 15 آذر 1396 - 14:16
ایران به اتهامات وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد

وزارت خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد نقش ایران در منطقه واکنش نشان داده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین بر لزوم ادامه فشار بر ایران برای “اجرای کامل” برجام تاکید کرده هر چند وزارت خارجه آن کشور گفته است که دولت قصد ندارد کنگره را به تحریم ایران ترغیب کند.

روز چهارشنبه، ١۵ آذر (۶ دسامبر) منابع وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارت خانه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد نقش ایران در منطقه را منتشر کردند.

به گزارش بی بی سی، روز گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که ایران عامل بی ثباتی در کشورهای منطقه خاورمیانه است. وی همچنین گفت که برای تضمین اینکه ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل می‌کند باید فشار بر این کشور ادامه یابد.

آقای تیلرسون گفت که در گفتگو با خانم موگرینی “تلاش مشترک ما در چارچوب برجام مطرح شد و اینکه لازم است ایران وادار شود به طور کامل به محتوای این توافق عمل کرده و آن را به اجرا بگذارد.” در همانحال، وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت آمریکا در نظر ندارد کنگره آن کشور را تشویق کند که ایران را هدف تحریم هسته ای قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در نشست وزیران خارجه عضو پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – به بروکسل سفر کرده است.

ایالات متحده و چند کشورهای اروپایی معتقدند که بعضی اقدامات جمهوری اسلامی به خصوص در زمینه برنامه موشکی بالستیکی با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام و لغو تحریم‌های بین المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران همسو نیست و می‌تواند دست کم نقض “روح” برجام تلقی شود. این در حالی است که از زمان اجرایی شدن برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر اجرای این توافق، در تمامی گزارش‌های دوره‌ای خود پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای در چارچوب این توافق را مورد تایید قرار داده است.

طبق برجام، که پس از یک دوره تحریم‌های شدید اقتصادی و مالی علیه ایران به دست آمد، جمهوری اسلامی پذیرفت از فعالیت هسته‌ای در زمینه‌هایی که احتمال ارتباط آنها با تولید تسلیحات اتمی می‌رود خودداری ورزد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری ورزیده و این سند را برای اظهار نظر و تصمیم گیری به کنگره فرستاده است. قرار است کنگره آمریکا به زودی نظر خود در زمینه نحوه برخورد با برجام را اعلام کند و گفته می شود که مقامات شماری از کشورهای اروپایی از جمله اعضای اتحادیه اروپا می کوشند نمایندگان کنگره آمریکا را به حفظ برجام در شکل فعلی ترغیب کنند. به گفته آنان، دستیابی به برجام مانع از پیشرفت ایران به سوی تولید اسلحه اتمی شد و از بروز مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه حساس خاورمیانه جلوگیری کرد.

وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود در بروکسل سیاست خارجی ایران را مورد حمله قرار داد و گفت که جمهوری اسلامی “یک رشته اقداماتی را برای بی‌ثبات کردن منطقه دنبال می‌کند” و به عنوان نمونه از حمایت از شورشیان حوثی در یمن، ارسال اسلحه و اعزام نفرات نظامی به سوریه و ادامه حمایت تسلیحاتی از حزب‌الله لبنان نام برد. وی گفت: “این موضوعات و فعالیت‌های ایران نمی‌تواند نادیده گرفته شود و بدون پاسخ بماند و ما در نظر داریم به اقدامات خود ادامه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران درک می‌کند که این رویه برای ما قابل قبول نیست و آمریکا خواستار تلاش مشترک با شرکای اروپایی خود در این راستاست.”

خانم موگرینی بار دیگر حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: “از میان بردن یک توافق هسته‌ای که – براساس ٩ بار تاییدیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – به خوبی جواب می‌دهد ما را در موقعیت بهتری برای رسیدگی به مسایل دیگر قرار نمی‌دهد، بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که برجام “نواقص فراوانی” دارد که آمریکا مشغول رسیدگی به آنهاست و افزوده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، “در همکاری با کنگره و شرکای ما در نظر دارد این نواقص را برطرف کند.” این مقام وزارت خارجه گفته است: “ما کنگره را به وضع مجدد تحریم علیه ایران ترغیب نمی‌کنیم و اظهارات وزیر خارجه در بروکسل منعکس کننده نگرشی است که رئیس جمهوری ترسیم کرده است.”

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه آمریکا، موضع منفی آن کشور علیه جمهوری اسلامی را دلیلی بر حمایت ایالات متحده از تروریسم دانست و گفت که اتهاماتی که علیه جمهوری اسلامی وارد شده “می‌تواند ناشی از عصبانیت آن کشور از مبارزه بی امان جمهوری اسلامی ایران در ایفای نقشی انسانی و ثبات‌ساز و مبارزه با تروریسم و سند و نشانه ای از حمایت آمریکا در تروریسم در منطقه باشد.”

دیدگاه