نماینده مجلس در شیراز: استانداران به اندازه ژاندارم قدیمی هم اختیار ندارند

  • 15 آذر 1396 - 11:25
نماینده مجلس در شیراز: استانداران به اندازه ژاندارم قدیمی هم اختیار ندارند

یک نماینده مجلس در مراسم روز دانشجو که در شیراز برگزار شد، گفته که استانداران در حال حاضر به اندازه یک ژاندارم قدیمی در دهکدها و مرزها هم «اختیار ندارند.»

حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مراسم روز دانشجو که بعدازظهر سه شنبه ۱۴ آذر در دانشکده شهید باهنر شیراز برگزار شد، گفت: در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی، دولت اقتدار ویژه‌ای داشت و مثل الان نبود که استانداران به اندازه یک ژاندارم قدیمی در دهکده‌ها و مرزها اختیار ندارند.

آقای مازنی افزود: «گاهی تا یک نفر برای سخنرانی به جایی دعوت می‌شود، از چند جا به استاندار نامه می‌نویسند که مصلحت نیست این آدم سخنرانی کند، در نهایت استاندار هم که می‌خواهد تصمیم بگیرد جرات ندارد با سخنران تماس بگیرد یا تماس تلفنی‌اش را جواب بدهد؛ این به چه درد استانداری می‌خورد اما آن زمان این طور نبود.»

این عضو حزب اعتماد ملی گفت: «در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی، حجت الاسلام محتشمی پور وزیر کشور بود و استانداران را انتخاب می‌کرد. در استان خراسان بزرگ که آن زمان سه خراسان یکی بود مرحوم واعظ طبسی (امام جمعه مشهد و تولیت آستان قدس رضوی) در جناح مخالف دولت قرار داشت و اجازه ندادند که آقای کوهپایه را از استانداری خراسان عزل کنند.  آقای محتشمی پور هم معاون سیاسی استاندار خراسان را عوض کرد و آقای صالح آبادی را به عنوان معاون سیاسی گذاشت. معاون سیاسی استاندار نیز تمام فرمانداران استان را عوض کرد و استاندار عملاً یک موجود منفعل شد.»

احمد مازنی گفت: «به این می گویند اقتدار وزیر کشور و اقتدار قوه مجریه که طبق قانون اساسی همین هم باید باشد. اعمال قدرت باید از طریق قوه مجریه باشد اگر نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی بخواهند در حوزه اجرا وارد شوند قوه مجریه باید جلو بیافتد و عمل کند و بقیه مشاور استاندار هستند.»

ظاهراً این بخش از سخنان آقای مازنی در خصوص «اقتدار» وزیر کشور و استانداران، به طور ضمنی به عملکرد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی اشاره دارد که مورد انتقاد حامیان دولت است. آن‌ها وزیر کشور را به تسلیم شدن در برابر فشار مخالفان دولت متهم می‌کنند.

احمد مازنی همچنین از عملکرد شوراهای تأمین نیز انتقاد کرد و گفت: «شورای تأمین تشکیل می‌شود که به استاندار مشورت بدهد نه اینکه به جای استاندار تصمیم بگیرد.»

شورای تأمین استان‌ها به ریاست استاندار و با حضور نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی تشکیل می‌شود. شورای تأمین استان نهاد پایین‌دستی شورای امنیت کشور در سطح استانی است.  در سال‌های اخیر برخی تصمیمات شورای تأمین در استان‌ها با انتقاد حامیان دولت مواجه بوده. از جمله در سال ۱۳۹۳ در شیراز که شورای تأمین استان فارس با سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز مخالفت کرده بود.

احمد مازنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «انتخابات نیشابور [در سال ۱۳۶۷] برگزار شد و بعد از برگزاری انتخاب شورای نگهبان گفت که این آقا [محمد اکبرزاده به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده بود] خدمت سربازی‌اش را انجام نداده اما آقای متشمی پور وزیر وقت کشور گقت اگر قرار بود صلاحیت ایشان از جهت مدارک بررسی شود باید قبل از انتخابات بررسی می‌شد  و به همین دلیل اعتبارنامه‌اش را صادر کرد و نماینده نیشابور علیرغم نظر شورای نگهیان به مجلس آمد و چهار سال نماینده بود.»

این بخش از سخنان آقای مازنی نیز در خصوص «اقتدار» وزیر کشور، به طور ضمنی به عملکرد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی اشاره دارد که اعتبارنامه مینو خالقی را که اسفند ۱۳۹۴ در انتخابات مجلس از اصفهان آرای لازم را به دست آورد، امضا نکرد. رحمانی فضلی به دلیل اینکه شورای نگهبان پس از برگزاری انتخابات اعلام کرد که تصاویر «بی حجاب» از خانم خالقی به دست آورده، صلاحیتش را رد کرد. این در حالی بود که بر پایه قوانین ایران بررسی صلاحیت نامزدهای انتتخابات از سوی شورای نگهبان مربوط به قبل از زمان برگزاری انتخابات است و این شورا برای رد صلاحیت نامزدها پس از برگزاری انتخابات اختیاراتی ندارد.

نماینده تهران در بخش پایانی سخنانش از حسن روحانی به دلیل اینکه امسال در روز دانشجو  در یک مراسم تشریفاتی شرکت کرده، انتقاد کرد: «چرا امسال آقای دکتر روحانی به جای یک حرکت گسترده در شنیدن نقد دانشجویان و جوانان در روز دانشجو، یک برنامه تشریفاتی برگزار کرد؟»

آقای مازنی افزود: «انتظار این بود که آقای روحانی در زاهدان از تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور دعوت می‌کردند و حرف‌هایشان را می‌شنیدند. حرف‌های تند و گزنده دانشجو برای آقای رئیس جمهور ارزش بیشتری دارد تا اینکه رئیس جمهور کشور ما این پشتوانه عظیم را از دست بدهد و به انفعال بیفتد و بعد هم نتواند مسئل کشور را حل کند.»

پیش‌تر نیز گفته شده بود که حسن روحانی امسال در روز دانشجو به دانشگاه‌های تهران نخواهد رفت. او امسال همزمان با مراسم روز دانشجو به استان سیستان و بلوجستان سفر کرده بود. در ایران سال‌هاست که ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده اما امسال این مراسم در بسیاری از دانشگاه‌ها دو روز جلوتر یعنی ۱۴ آذر برگزار شد.


حاشیه مراسم

نمایش تصاویری از سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) و کف زدن به هنگام اعلام شدن نام میرحسین موسوی از جمله حاشیه‌های مراسم روز دانشجو در دانشگاه باهنر شیراز بود.

دیدگاه